Trochu jsem přepsal a rozšířil úvod a přidal příklad tvorby postav:
Úvod
Hra je určena pro 3-6 hráčů. Jejím cílem je společně vytvořit a prožít příběh. Dohodněte se, kdo z vás bude Vypravěč – jeho úkolem bude připravit hru a následně ji moderovat a hrát za epizodní postavy a protivníky. Ostatní ztvární hlavní postavy vašeho příběhu.
Svět AGTNAN je plný magie, záhad a dobrodružství. Trochu se podobá pozemskému středověku, kromě lidí v něm však žijí ještě elfové, trpaslíci a další fantastičtí tvorové. Magie je skutečná a není nijak vzácné potkat někoho, kdo ji umí používat.
V temných podzemích, divokých končinách, či ruinách dávných měst čekají nedozírné poklady.
Dobrodružství volá!
Tvorba postavy
Před začátkem hry si každý hráč kromě Vypravěče vytvoří svou postavu.
Než se do toho pustíte, domluvte se, o čem vaše hra bude. Pokud se rozhodnete hrát například družinu místního knížete, postavy by pochopitelně měly být členy této družiny.
Je také možné začít bez domluvy tak, že se dáte dohromady přijetím prvního společného úkolu.
Výběr rasy
Vyber si, zda chceš být člověk, elf nebo trpaslík. Trpaslíci jsou menší než lidé, ale podsadití a houževnatí. Elfové jsou o něco štíhlejší, silou se však lidem vyrovnají.
Výběr rasy tě nijak neomezuje: je možné narazit na vážného trpaslíka stejně jako na veselého elfa a můžeš být stejně tak člověkem z podzemního města jako trpaslíkem z hlubokých lesů.
Pro všechny rasy také platí stejná pravidla, žádná nemá herní výhodu ani nevýhodu.
Výběr povolání
Vyber si, zda chceš být válečník, dobrodruh, kouzelník či kněz.
• Válečníkovou specializací je boj. Obvykle nosí těžkou zbroj.
• Dobrodruh umí překonávat pasti a jiné překážky, na které nezřídka na svých výpravách narazíte. Nosí většinou lehčí zbroj a bojuje lehkými či střelnými zbraněmi. Umí také dobře jednat s lidmi.
• Kouzelník používá magická zaklínadla. Zná staré texty a jazyky, což se může při výpravách na zapomenutá místa hodit.
• Kněz umí léčit, dobře jednat s lidmi a dokáže přivolat boží pomoc. Ani v boji není zcela bezmocný, neboť víru je občas třeba bránit se zbraní v ruce.
Vlastnosti postavy
Tvoji postavu popisuje 5 vlastností: Fyzička, Obratnost, Vnímání, Inteligence a Charisma.
• Fyzička (Fyz) udává, jak je tvá postava silná a odolná a jakou má výdrž. Je důležitá hlavně pro válečníky, ale hodí se každému, protože určuje výdrž postavy v boji.
• Obratnost (Obr) říká, jak je tvá postava mrštná a hbitá a jak jí jdou jemné manuální práce, jako třeba odstraňování nebezpečných pastí. Nejvíce ji využije dobrodruh, kdokoliv ji však ocení, když bude potřebovat ztížit zásah střelci nebo se vyhnout nebezpečnému kouzlu.
• Vnímání (Vni) představuje schopnost všímat si skrytých věcí a osob a určuje také přesnost a účinnost střelby. Je důležité zejména pro dobrodruha nebo kohokoliv, kdo používá střelné zbraně.
• Inteligence (Int) představuje schopnost se učit a porozumět abstraktním problémům. Určuje, jak dobře se budou kouzelníkům dařit kouzla a kolik magické síly budou mít k dispozici.
• Charisma (Cha) vyjadřuje schopnost tvé postavy komunikovat s ostatními a ovlivňuje také, jak budou bohové nakloněni vyslyšet modlitby kněze.
Určení hodnot vlastností
Jak moc je daná vlastnost u tvé postavy rozvinutá vyjadřujeme číslem. Čím vyšší, tím rozvinutější. Dle vlastního uvážení k nim přiděl tato čísla:
• 3, 3, 2, 1, 1
Co ta čísla znamenají?
1 – ucházející
2 – průměrná
3 – nadprůměrná
4 – velmi dobrá
5 – vysoká
6 – úžasná
7 – nadlidská
8 – neuvěřitelná
9 – legendární
Znamená to tedy, že tvá postava na začátku hry co do hodnot vlastností nebude nijak zvlášť výjimečná. Je to proto, že její dobrodružný život teprve začíná.
Postavy začínají na první úrovni a s tím, jak porostou jejich zkušenosti, se bude jejich úroveň zvyšovat a budou získávat nové schopnosti. Více se o tom dozvíš v kapitole Úroveň zkušenosti.
Osobnost
Jaká tvá postava bude, je zcela ve tvé režii. Ty rozhoduješ, zda bude čestná a poctivá, zda bude ráda zabíjet nebo si života vážit a co ráda jí a pije.
Mysli při tom ale na to, že budete spolupracovat. Vytvořit postavu, která zásadně pracuje sama, nebo ji ostatní nebudou moci vystát, tedy není dobrý nápad. Nemusí nutně ostatním hned ve všem věřit, ale rozhodně by měla být schopna časem si důvěru vybudovat a měl by na ni být spoleh.
Měj také na paměti, že hraješ hrdinu – ne nutně ve smyslu, že bez okolků obětuje svůj život, ale rozhodně takového, který nebude jen tak sedět doma a čekat, až se všechno zlé přežene.
Jaký má tvá postava důvod vydat se prozkoumávat nebezpečná místa, je na tobě. Může ji k tomu vést dávné proroctví, rodová čest, touha po bohatství, nebo třeba může mít dobrodružnou povahu.
O své postavě nemusíš nutně všechno vědět hned. Její tvorba se začátkem hry rozhodně nekončí, ba právě naopak: to je teprve začátek a jaká skutečně bude se ukáže až časem na základě prožitých útrap a dobrodružství.
Výbava, odbornosti, schopnosti a kouzla
Co tvá postava umí je dáno částečně tím, jaké povolání jsi pro ni vybral a částečně tvou volbou. V popisu schopností a kouzel najdeš rovnou i pravidla pro jejich použití – pokud něčemu nebudeš rozumět, pročti si zbytek příručky.
Při použití schopností označených hvězdičkou se v testu vlastnosti počítá postih za zbroj uvedený v Tabulce zbrojí.
Výbavu můžeš pořídit jedním ze dvou způsobů: Vybrat si jednu ze tří předpřipravených možností uvedených v popisu tvého povolání, nebo si za 20 pořídit cokoliv, co najdeš v Ceníku či v tabulkách zbraní, zbrojí a štítů. Pokud budeš chtít vlastnit nějaký předmět, který není nikde v pravidlech uvedený, domluv se s Vypravěčem.