Přiznám se, že pokud už bych měl dávat expy oním Pathfinderovským "tabulkovým" způsobem, dával bych je za jakékoli překonání pasti (nebo nepřátel), bez ohledu na to, jestli ji postavy zneškodnily nebo prostě obešly. Může se to zdát "nerealistické", ale přijde mi to o hodně zábavnější, než mít předepsanou cestičku, kudy jít, abych za to dostal co nejvíc expů. Nemluvě o tom, že postavy, co zneškodňují pasti, které by snadno mohly obejít (resp. zabíjející potvory, které se dají snadno překonat i jinak) jsou hodně velké wtf (a zdržuje to hru činnostma, které nemají žádný jiný význam než získat expy a přitom ji neposunují ani o píď) a právě k tomu ty expy "jen za zneškodnění" přímo vybízí.
Krom toho, past najít obvykle vyžaduje nějaký Spot check nebo aby hráč upozornil, že se se kouká na nějaké místo (příp. nějakou kombinací obojího), stejně jako hledání nějaké alternativní cesty, takže úplně zadarmo to taky není a postava tedy vlastně taky cvičí nějaké ty duševní schopnosti.
chrochta píše:
Nebo může z pasti získat nějaký materiál ("Víš, slabý drátek je poněkud nedostatkové zboží a z těchhle kousků lana budě suprový troud").
Vážně má klasická parta fantasy dobrodruhů, nejspíš s alespoň několik mistrovskými či magickými předměty a dost možná měšci plnými zlaťáků potřebu řešit nějaké drátky a kousky lana? Jako jednou, dvakrát za kampaň, kdy zdrháš z nějakého zajetí a jsi rád za spodky může být nalezený drát na otevření zámku k nezaplacení, ale zaznamenávat v průběhu normální hry, kolik máš u sebe drátků nebo kousků lana mi přijde fakt ujetý. Dokonce i v těch počítačových RPG, kde to často bývá základ nějakého craftovacího systému se to obvykle abstrahuje na "salvage" nebo něco podobného.