Z článku o jednorázovém vyhodnocení ve Fate
Loki píše:
Jak se vyhodnocuje, když někdo dělá akci proti více aktérům?
Příklad: jeden silný hrdina se přetahuje o lano s třemi slabšími, nebo pět stráží se snaží společně přemoci jednoho hrdinu (a vice versa). nebo se ho snaží přemluvit ...
odlišné případy jako: dva a dva ve člunech proti sobě, všichni pádlují, zadáci navíc kormidlují ... kdo projede úsek řeky rychleji?
úplně se mi nelíbí systémy které to řeší tím, že někteří "pomáhají" jednomu vybranému ... to pro mě není intuitivní pro řešení takovéto situace.
dík
Jak moc je nebo není intuitivní řešit věci jako "pomáhání" je hodně do diskuse. Uvědom si, jaké jsou alternativy:
A) přepočítat skilly všech zúčastněných do nějaké nové hodnoty, která bude reflektovat společnou snahu (což je dost opruz a nakonec si stejně musí jeden hráč hodit)
B) zavést nějakou novou mechaniku (všichni si hodí proti nějaké obtížnosti a výsledek skupiny odpovídá součtu přesahů těch, kteří uspěli), což může být někdy k užitku, ale jindy to je zase spíš mechanika navíc co se používá jen u pár extra situací a celkově ten systém spíš znepřehlední, než že by se nějak moc používala (tady je otázka, jak moc má člověk rád GURPS-like systémy se speciální mechanikou pro kdejakou absurdní situaci co může ale nemusí nastat 1x za 10 nebo i víc herních sezení...)
C) Použít nějaké složitější pravidlové řešení, kdy například sleduješ nějaká počítadla úspěchů do nichž může každá postava přispět - tohle jsou mechaniky, co tvoří zajímavé scény, na druhou stranu bývají obvykle dost "těžkotonážní" pro účely rychlého rozseknutí nějaké náhle nastalé bleskové situace.
Mnoho systémů jde do kompromisu - má nějakou mechaniku typu C pro složitější a herně zajímavé situace a všechno ostatní odmávává právě tím pomáháním, což je univerzální "one size to fit them all" pro jakékoliv okamžité situace, které je potřeba hlavně nějak rozseknout, aby se dalo hrát dál.
Fate tady nabízí hned několik variant.
Jsou tu dvě základní "one size to fit them all" pro odmávnutí bleskovek:
1) jedna postava jedná, ostatní relevantní postavy jí dávají +1. To se hodí zejména pro situace, kdy všichni dělají v podstatě totéž v nějakém jednorázovém kontextu (např. víc postav se naráz snaží převrhnout knihovnu a zablokovat tak dveře)
2) jedna postava jedná, ostatní mohou provést CA a předat jí volná vyvolání. To se hodí zejména pro situace, kdy se jedna postava o něco snaží a další postavy dělají nějaké jiné akce, aby jí v tom pomohly (např. jedna postava se snaží zablokovat dveře převrhnutím knihovny, druhá postava se jí snaží získat trochu času navíc tím, že je o dveře zapřená a třetí postava jí poskytuje krycí palbu, zatlačila protivníky a ta první se tak mohla do knihovny pořádně opřít bez obav, že jí při tom někdo sestřelí)
EDIT: Technicky tu je pro situaci co sem právě popsal u "2)" ještě možnost 3) a to mechanika Výzva (Challenge), kdy si všichni hodí na to co dělají a pak se souhrně řekne, jak to dopadlo - ale upřímně, nikdy sem téhle "mechanice" nepřišel moc na chuť a nikdy mi ani nepřišla nějak moc zajímavá... /EDIT
To je pro situace, kdy se postavy snaží společně udělat nějakou jednorázovou akci. Pak tu máme situace, kdy se několik postav pokouší o totéž, ale některé jsou na jedné straně. Např. terorista a tři agenti se naráz vrhnou po detonátoru bomby, který leží pár metrů od nich. V takové situaci nehodnotíš pomáhání, ale prostě si všichni hodí a kdo vyhraje, dostane se k detonátoru první - výhoda více postav je v tom, že se některá může rozhodnout že se místo vrhání za detonátorem pokusí např. srazit teroristu pryč od detonátoru, aby se tam její kamarádi dostali dřív...
No a pak tu máš ty složité situace, které chceš vyhodnocovat nějak složitěji, protože Ti to stojí za to. Na to jsou ve Fate v základu Střety, kdy se obě strany snaží nakumulovat vítězství jedna proti druhé, přičemž si při tom můžou házet klacky pod nohy nebo si poskytovat opozici - postavy si tak "pomáhají" tím, že generují úspěchy do společného poolu - to je asi dobrý přístup k různým závodům atp. jak popisuješ. V System Toolkit pak najdeš rozšíření téhle mechaniky (Honičky - Chases), kdy je jeden track a obě strany se na něm snaží přetáhnou marker na svou stranu, přičemž každá postava může přispívat svými akcemi.