Z jiné
diskuze ShadoWWW píše:
Shako: Teď vyšla Numenera 2. Co na ni říkáš?
Nemám v těch edicích úplně pořádek, ale předpokládám, že mluvíme o tomhle:
Numenera 2: Discovery and Destiny
První k mým zkušenostem. Numenéru jsem hrál párkrát na oneshotech - byl jsem z toho systému spíš zmatený než nějak nadšený. Moc mi nedávalo smysl, proč to jede ne D20 enginu a jediné vysvětlení pro mě bylo, že Monte Cook ni jiného hrát neumí/nechce/nedesignuje... Po větším nahlídnutí do pravidel to můžu odvolat, ale jen z části. :D
Zhruba před rokem jsem se nechal ukecat na kampaň (pak jsme v rámci covidu dohrávali online). Nalákala mě zejména novinka druhé edice - budování osady. Jinak bych do toho spíš nešel.
Hráli jsme ofiko kampaň Slaves of the Machine God - odhadem tak 10 večerů (byl jsem tak polovině). Postavy začínali na první lvl, na šestý (maximální) jsme se tuším nedostali.
Příběh mi přišel zajímavý, podpůrné materiály (ilustrace, mapy...) byly super. Bylo tam hodně zajímavých věcí (a občas i mechanik) uvnitř kampaně (většinou poměrně funkční), které jsou inspirované settingem.
Systém Numénéry: Hodně jsem do pravidel zabrousil v rámci tvorby postavy a prvních her. Byť si stále myslím, že ty pravidla kompletně neznám. Tak jsem si zlepšil názor na tu hru oproti prvním oneshotům (s 1e). Takže nakonec to na poměry D20 her hodnotím jako vcelku dobrý systém, byť tedy plně svázaný se světem. Ale nic z čeho bych jásal (a plánoval na tom vlastní kampaně...).
Druhá edice - 1 nová knížka, celkem 2 knihy pravidel. Tuším Discovery je původní 1e, Destiny je v podstatě rozšíření - anebo jsou ty názvy naopak. Nikdy jsem si na to nezvykl. Rozdělení na 2 knížky mě neskutečně štvalo celou dobou hraní. Ať už protože podle D. a D. od sebe nedokážu rozeznat ani podle obalu ani názvu... vždycky to musím otevřít a mrknout na obsah.
Základní knížka je skutečně hlavně původní 1e, ale je tam vše pro hru (pravidla pro tvorbu postav, boj atp.). Jsou tam nějaké drobné úpravy, ale nic zásadního.
Druhá knížka nemá základní pravidla, ale jinak obsahuje v podstatě stejný počet možnosti pro tvorbu postavy. V základní knize jsou 3 povolání, v rozšíření taky 3 nová povolání. V základu je cca 20+20 charakteristik postav, v rozšíření cca stejně. Což je na jedné straně super - je tam 2x víc možností tj. násobně víc kombinací, jaké postavy hráč může vytvořit. Na druhou stranu je to neustále hledání, zda je tadle vlastnost/schopnost/background v té nebo v té druhé knize. Todle mě fakt neskutečně štvalo, byť to tu hru vyloženě nekazí, tak je to pro mě pořád jeden z velkých zážitků.
Budování osady: Jedno z nových pravidel. Částečně to fungovalo, nějakou osadu jsem vybudovali. :-D Ale dokonalá pravidla to rozhodně nejsou. Hrát to striktně "as written", tak myslím, že naše družina exploituje pravidla a hra (na budování osady) se rozbije na třetím až pátém sezení.
Ofiko kampaň s tímto pravidlem počítala - začínalo se téměř od nuly - pár stanů na vhodné místě a cca 20 "obyvatel". Během hraní se osada znásobila. Fakticky to skutečně dává hře druhý rozměr, což je moc pěkné. Tradiční fázi procházení dungeonů (jako skupina), střídá nějaký mezičas (zpravidla pár týdnů až měsíců), ve kterých se řeší globálnější věci - stavba nových budov, navozování kontaktů s okolím, výcvik (postav i NPC). Každá postava má nějakou svoji roli a výhodu - byť todle mi přišlo hodně nevyvážené.
Pomocníci: Rovněž jedno z nových pravidel (a mých oblíbených témat). Vcelku funkční koncept, jak by to mohlo fungovat - jak je pomocníky nabírat, cvičit... Nic zázračného, ale funkční pravidla, což spousta her pořád neumí (není taková možnost) a nebo dělá špatně (zbytečně komplikovaně, herně nefunkčně).
Pro hráče, kteří jsou aspoň trošku zvědavý na setting, mají nějaké rpg zkušenosi a nevadí jim si občas nějaké pravidlo vyložit/domyslet/upravit, tak Numénéra 2 (včetně kampaně Slaves of the Machine God) určitě má co nabídnout.
Pro hráče, co už 1e znají je tam v podstatě polovina věcí, které ještě neznají. Na druhou stranu základní koncept je stejný. Pokud se vám původní N líbila, tak se nejspíš bude líbit i 2e.
Jestli to má potenciál zlákat nějaké nováčky a úspěšně je protáhnout hrou/kampaní to si netroufám soudit. Já jsem hrál pod zkušeným vypravěčem obou edic a půlka družiny byli Numerový veteráni, takže bez problému zaškolili tu druhou polovinu hráčů, co N. hráli jen párkrát nebo vůbec.
EDIT:
ShadoWWW píše:
ale narazil jsem na ni až teď jako na novinku v Černém rytíři. Mají to tam označeno jako Numenera 2 Player´s Guide.
Tak todle fakt nevím, co je. Možná kompilát pravidel Destiny a Discovery... ale i tydle dvě knížky tam mají. Tak fakt netuším.
EDIT2: Popis na
ofiko stránkách říká: "Your gaming group will also need at least one copy of Numenera Discovery and Numenera Destiny to play Numenera, but the Player’s Guide is an inexpensive option for having a second set of rules handy at the gaming table."