(Reakce na Sirienův
post).
Nejdřív bych rád upřesnil, jak jsem to myslel s 'binárností' neviditelnosti. Nemyslím tím ultimátnost ve stylu, že neviditelnou postavu není možná žádným způsobem detekovat.
Myslím tím, že nejsou tři verze neviditelnosti: Mírná průhlednost, částečná průhlednost, neviditelnost, ale prostě jen neviditelnost. Ani to, že je postava zcela neviditelná, však neznamená, že by ji nebylo možné žádným způsobem detekovat. Určitě ji prozradí křoví, když se jím bude prodírat, za deště bude krásně vidět její obrys, atd.
Vícestupňová neviditelnost (tzn postupné zprůhledňování - byť to samozřejmě nemusí být nutně realizováno sliderem na alfa kanálu, ale třeba tím, že při slabší verzi je možné zahlédnout, jak se neviditelná postava pohybuje), vyžaduje speciální ošetření v systému, kde fungují kouzla s neomezeným scalováním (síla kouzla roste od 1 do libovolně velkého čísla a spolu s ním roste i efekt). Neviditelnost totiž má někde strop, a ten je daný hodnotou postihu za vnímání přiřazenou právě té úplné neviditelnosti. Když to vyjádřím v aktuálně používaných hodnotách postihů v Dakaře, tak postih za naprostou tmu je -4, za plnou neviditelnost (se zohledněním předchozí připomínky) by bylo -3, což už dává jen další dva možné stupně: -2 a -1. Postih za neviditelnost -5 a vyšší nedává smysl.
Lepší řešení než "volně" scalovatelné kouzlo s omezením scalování je asi udělat tři různá nescalovatelné kouzla (slabá, střední a úplná neviditelnost - a pak bych těm slabším verzím asi raději říkal jinak, aby to nemátlo). Tak jako tak se ale v konečném důsledku mágové dostanou do stavu, kdy tu úplnou neviditelnost budou kouzlit, takže více stupňů problém v konečném důsledku neřeší (ve skutečnosti to pouze dává slabším mágům možnost používat slabší verzi).
sirien píše:
Tohle je prostě mnohem líp pojaté např. v Shadowrunu.
Naprostý souhlas (snad jen s poznámkou, že neviditelnost vs infra je téma, na které snad nikdy nebyla jednoznačná odpověď :)). Nicméně ve fantasy světě některé z možností detekce nejsou tak snadno dostupné, takže je potřeba promyslet to jinak. Proto jsem ostatně tohle téma zakládal - cílem je dosáhnout zhruba podobného feelingu jako v Shadowrunu, jen jinými prostředky.
Ještě bych možná přidal poznámku o plánované struktuře pravidel: Rád bych se soustředil na to, aby takovéto důsledky a souvislosti byly uvedené vždycky přímo u schopností, kterých se týkají. Takže pokud například neviditelnost půjde detekovat astrálním vnímáním, bude třeba existovat možnost postavit astrální bariéru detekující průchod neviditelného tvora a pomáhat bude magické vylepšení smyslů a jasnozřivost, tak všechny tyto možnosti budou zmíněné přímo u popisu neviditelnosti (pravděpodobně s odkazy na místa, kde jsou tyto prostředku rozepsýny podrobně). Takhle by to ideálně mělo být se vším.