S docela zajímavým přístupem přišlo kdysi DrD+.
DrD+ píše:
Popisy u každé z kategorií slouží pouze jako inspirace pro PJ a příklad pro hráče. U žádné z nich nelze uvést přímo nějakou činnost, kterou musí tvoje postava vykonávat, aby tyto body určitě získala, a nelze podat naprosto zevrubný výčet všech takových činností.
1. Hra postavy – tyto body mohou být vydělané velmi snadno, stačí jen pořádně hrát roli své postavy. Body zkušenosti tedy tvá postava získává skrze tebe samotného, skrze to, jak dobře ji zahraješ. A čím lépe ji budeš hrát a spolupracovat na tomto hraní s ostatními, tím více bodů budeš mít.
• 1 bod – dobré hraní postavy
• 2 body – výborně a věrohodně zahraná neobvyklá situace, bez chyb na straně hráče. Hráč dobře využívá psychických vlastností své postavy v nastalé situaci tak, že nahrává ostatním hráčům, aby mohli zajímavě zahrát svou postavu. Díky jeho hraní vznikají romantické, dramatické, komické či jinak zajímavé situace, které mají původ v psychických vlastnostech jeho postavy.
• 3 body – u postavy se až do krajnosti projevily její psychické vlastnosti, překonala nějaký otřesný zážitek, hráč elegantně zvládl neobvykle těžkou situaci.
2. Řešení překážek – sem spadají všechna řešení setkání s CP, nestvůrami, ale i vyřešení na první pohled bezvýchodné a především nebezpečné situace. Vyřešení setkání v žádném případě nemusí vždy znamenat zabití všech nepřátel, naopak, složitější herní řešení, které nevede k boji, může být ohodnoceno mnohem lépe.
• 1 bod – postava se v průběhu sezení bravurně oháněla mečem, hráč vymyslel řešení podstatných otázek dobrodružství
• 2 body – postava velmi přispěla k vyřešení zápletky, hráč dostal ohromující nápad
• 3 body – hráč svou hrou dokázal zachránit životy ostatních postav
3. Použití schopností – tato kategorie zahrnuje prastarou pravdu, že „opakování je matka moudrosti“. Nepřímo vyjadřuje, že postavy využívající a zkoušející možnosti svých schopností se v nich zdokonalují. Zloděj bude v lezení po stěnách lepší, bude-li zkoušet, co dokáže, pro čaroděje se jím často sesílaná kouzla mohou stát hračkou
• 1 bod – v průběhu sezení postava často využívala schopností svého povolání
• 2 body – celé sezení bylo pro postavu velmi náročným tréninkem
• 3 body – hráč záměrně zkoušel, co všechno jeho postava dokáže, postava se pohybovala na samém kraji svých možností
4. Pomoc družině – tato kategorie může být na pohled velmi podobná druhé – Řešení překážek. Nejde v ní však o to, jak byl hráč sám úspěšný v řešení konfliktů,alejakdokázal pomoci ostatním hráčům a jak přispěl k úspěchu celé družiny. Zde mohou být speciálně odměňováni vůdcové družin, postavy, které pro ostatní něco zařídily, vytáhly je z bryndy a vůbec přispěly k uvědomění, že při hře je nejlepší spolupráce.
• 1 bod – postava dodržela plán, na kterém se družina dohodla, nehrála pouze pro své dobro
• 2 body – herní sezení by pro ostatní postavy dopadlo velmi zle, kdyby odměňovanou postavu neměly ve své družině
• 3 body – takto vysokou odměnu je velmi těžké získat. Postava musí být alfou i omegou pro přežití družiny v herním sezení. Nesmí to však být zápletka dobrodružství od PJ, postava se natolik důležitou musí stát sama.
5. Přispění ke hře – toto je kategorie velmi odlišná od čtyř předchozích, a proto ji vysvětlíme o něco podrobněji. Není celá závislá na PJ, takže bys jí měl správně porozumět i ty. Nelze jednoduše napsat, přibližně kolik bodů bys měl kdy dostat, každý bod je charakteristický a dostáváš ho zvláš.
V této kategorii získáš bod velmi jednoduše. Stačí když si přijdeš s ostatními zahrát. Ano, tento bod získáš opravdu vždy, když přijdeš, jako odměnu za to, že si ostatní mohou také s tebou zahrát.
Další bod může přidělit PJ, pokud jste hráli všichni vážně výborně a všem se hra líbila. Tento bod by však měl být výjimečný, a pokud si on i vy myslíte, že jste si pouze dobře zahráli, dostat byste ho neměli. PJ ho může také přidělit při splnění opravdu dlouhého dobrodružství, které jste hráli po mnoho sezení a vám se ho povedlo výborně vyřešit. Tento bod se přiděluje buto nikomu nebo všem hráčům, kteří se hry zúčastnili.
A úplně poslední bod si můžeš přidělit ty jako hráč. Platí to samé, co u výše uvedeného. Přidělování bodu sám sobě by nemělo být pravidlem, ba naopak, než si ho přidělíš, měl bys být sám přesvědčen o tom, že jsi hrál opravdu dobře a že i ostatní byli s tvou hrou spokojeni. Pokud si bude PJ myslet, že bys tento bod dostat měl, může ti ho rovnou bez tvého přemýšlení přidělit, ale nemůže ti sám jeho přidělení zakázat.