Mno, jestli pozná, nebo nepozná, to záleží spíš na settingu. V takovém Světě zlodějů (to je Asylum atd., od Roberta Asprina) většina zbraní vypadá naprosto normálně, i když jsou nakrásně očarované a magie funguje spíš plíživě. Když už létají blesky, tak to už musí být. Jindy jsou zase zbraně opulentní a zdobené, třeba Conanovská povídka Meč s fénixem, někde jsou naprosto zjevné, třeba zrovna Žihadlo z Hobbita (dělají tam vůbec elfové zbraně bez očarování?). Poznej ale zdobení nějaké ceremoniální čepele od skutečného očarování.
Mimo to mechanicky ani detect není 100% spolehlivý. Jde to celkem snadno klamat kovem (zvláště olovo), stačí to zahrabat kus pod zem, nebo do kamene a máš po ptákách. A taky tu jsou různé magické klamy (Nystul's Magical Aura), nebo lze auru přebít jinou, silnější. Hlavně to zdržuje při dobrodružství. U ohýnku už ten detect na shromážděnou kořist jde.
U magických předmětů máš hned tři druhy. Zjevné, které jen co vezmeš do ruky (taky můžou kecat, zvlášť u prokletých), tak poznáš jejich schopnosti, pak skryté, které naopak nic nepoví a občas jsou vybaveny nějakou zvláštní aktivační metodou a pak ještě horší, předměty inteligentní, které ti mohou provádět ještě horší věci.
Jak jsem psal třeba nerozbitá zbroj na rozbité mrtvole je podezřelá. Magický meč dokáže seknout o kámen a nepoškodit se, ale zkoušej to... co když je to jen zdobená zbraň a ty si ji rozbiješ. Hodně silné očarování asi poznáš pravděpodobně v boji, ale +1 nejspíš bude jen velice jemné a jen skutečný borec by to měl zaznamenat. Je jasné, že asi poznáš planoucí meč, pokud tam tedy není nějaký trik na aktivaci. Zhoubné zbraně asi také nepoznáš dokud se pod ně nedostane patřičný nepřítel.
Zkrátka občas to jde, občas ne...