x master: jestli nemáte zkušenosti, prostě bych začal v hospodě. klasické sešli jste se, jste dobrodruzi a místní šerif potřebuje pomoc. vysvětlí, co je jako s těma goblinama a kde jsou. jedna scéna, hráči si hrají na to že jsou v hospodě, GM vůbec nezasahuje, dokud nechtějí někoho podříznout. Pak scéna jak putují, nějaký hod na atletiku a naturu, aby trefili a došli. Nejsou významné, pokud nevyjdou příliš špatně. Když mají hráči smůlu, vyrušili třeba brtníka. Malý souboj - nebo-li encounter, česky střetnutí, aby si vyzkoušeli, co vlastně ty postavy umějí. Pak už jsou v doupěti goblinů a jdou místnost od místnosti. Každá je samostatné střetní, chceš-li scéna. Jestli nechceš číst tolik anglického textu, mrkni do monstráku na gobliny a vyber nějaké střetnutí 2 či 3 levelu. Máš tam, kteér potvory v tom jsou. Udělej jednu místnost a nech hráče bojovat. Když vyhrají, nalezou mezi věcmi i dopis pro gobliny od neznámého - zabijte lidi z vesnice pro větší slávu Grumshe (to je temmný bůh). Máš háček napříště.
Vlastní souboj se hraje tak, že se hodí iniciativa, seřadí se podle ní a točí se to pořád do kola. Všichni se střídají. Každý má svůj tah (turn) a všichni dohromady udělají jedno kolo (round). GM má svou pozici s potvorama, jinak většinou hrají hráči. Není úplně dobré, potvory rozdělovat, pro začátek ať hrají všechny pohromadě.
Když postavy gobliny porazí, dostanou poklad jdou to oslavit. Koupí si vybavení, do pokladu dej jeden kouzelný předmět - řekněme zbraň +1. Hráče nech, ať si rozdělí peníze a rozhodnou se, kdo dostane tu zbraň. Je potřeba jim říct, že příště bud ezas něco jiného a dostane to další. Tak to chodí, aby si všichni jednou mohli vybrat. Hráč který dostane kouzelný předmět si pak určí, co konkrétně to bude, nebo mu to můžeš dát, pokud jsi GM. Zkušenější hráči samoszřejmě vědí, co potřebují, méně zkušeným může poradit spoluhráč.
Nakonec to nejdůležitější. Řekni jim, že jsou kámoši, teda jejich postavy jsou kámoši a proto spolupracujou. Nenech je jít proti sobě. Tahle hra není o tom, kdo je silnější, je to o příběhu a boji proti protivníkům v týmu.
Pro jednu hru, která zabere tak 3-4 hodiny je to až až. Pak dej vědět, jak jste dopadli.
P.S. když něco zvořete, tak si s tím nelamte hlavu, to se stává a je potřeba čas, aby pravidla pronikla pod kůži. Taky se moc nezdržujte dohledáváním každé blbosti v pravidlech. Udělejte to tak, jak si myslíte že to je, po selsku. Nejhorší je, když se pořád listuje a hledá. Úplně to ničí hru. Ty největší průšvihy si pak v klidu vyřeště mezi hrami, třeba po mailu. Normálně třeba písnu GMovi, že jsem něco dělal špatně, ale už jsem si to zjistit a dal do kupy. Nebo jako GM řeknu hráčům, že jsem je s prominutím po..lal. Oni vědí, že ot nebylo schválně.
Pamatujte, že se GM nesnaží postavy zabít nebo vyhrát za každou cenu, a oni nebojují proti sobě. Cílem je udělat hru tak, aby bylo vítězství zasloužené, těžké a spravedlivé. Někdy se stane, že postava umře. Pak se buď řekne, že je mrtvá a hráč si vytvoří novou, na stejné úrovni jako zbytek družiny. Nebo se může oživit, jsou na to pravidla, ale to je spíš až pro postavy později, kdy je smrt velkým zásahem do děje. AL eo tom třeba příště.
Definitivní konec příspěvku :).