Xeth: Tak ono se to s navazováním schopností nevylučuje. Výhoda oproti současnému multiclass je v tom, že by se takhle dalo vytvořit větší množství "povolání" bez těch důsledků, jaké má současné přidávání povolání. Alespoň mi to tak přijde. Navíc povolání je víc user-friendly pro začátečníky, což je kámen úrazu a důvod popularity DnD oproti řekněme GURPS nebo jiným ryze skillovým systémům. Prostě si vybereš jedno povolání a hned máš více méně jasno co a jak. Nějaké featové balíčky by to ovšem mohly suplovat. (Ale samozřejmě to můžou být i jen způsoby průchodu tím pavoukem featů...)
Další možná variace, která mne napadá je, že by povolání nedávála přímo schopnosti, ale nějakým způsobem zesilovala featy. Např. povolání rogue (že si ho zase vezmu do parády) by dávalo bonus +1k6 na sneak attack, ale ten feat by si mohl vzít každý. Jenom rogue by z něj měl trošičku větší výhodu.
Prostě zbavit DnD povolání nelze. Z čistě marketingového hlediska by to byla sebevražda, protože to je prostě to, co prodává. Prestižka kam se podíváš je toho důkazem. Lidé na netu se nechlubí tím, jaké mají featy nebo kam si vytáhli skill, ale že mají takové a takové povolání na té a té úrovni. A to je prostě úhelný kámen téhle hry.
Takže přemýšlím jak dojnou krávu uchovat, ale zároveň ji trochu víc modularizovat, což je trend, který 3e nastoluje a který se mi líbí. Nemám nic proti tomu co navrhuješ ty, jenom by potom bylo povolání asi fakt k ničemu a tudíž není reálná šance, že bychom se toho od WotC kdy dočkali.