Dám příklad: Postava dostane od svého umírajícího otce rodinný krátký meč. Pro postavu, pro její chápání rodinné trdice, cti a všeho co milovala, je důležité nosit a používat tento krátký meč. Pravidla toto nijak neřeší, tam je jen syrově napsáno která zbraň za kolik. Co bude nosit a používat vaše postava?
Jiný příklad: Postava pochází z horské vesnice, kde každý umí disarm. Dáte své postavě disarm nebo řeknete ne, ani omylem, podle pravidel je lepší to a to, takže smůla?
Historie je plná příkladů toho, jak lidé nepoužívají to, co je syrově výhodnější (ve smyslu bez ohledu na jiné důležité věci). Ty jiné důležité věci jsou: kultura, předsudky, tradice, prostředí, inteligence, výrobní možnosti, společenská norma, atd., to vše ovlivňuje rozhodování lidí.
OK, Angličané drtili za stoleté války Francii dlouhými luky a co se stalo na Francouzské straně. Nic, Francouzi žádné vlastní střelce z dlouhých luků nezavedli, přece nebudou spoléhat na nějakou chátru, když mají šlechtickou jízdu. Takových příkladů je historie plná.
Vyváženost pravidel je různě důležitá pro různé hráče. Je klíčová pro ty, kteří primárně pravidlově otpimalizují postavu a zpětně k tomu dodělávají backgroud. Takovým hráčům by se znechucovala hra, kde je vyčouhající optimalizovaná strategie, to je jasné. Na druhé straně jsou hráči, kteří až tak neřeší, jestli Magic Missile je o něco výhodnější kouzlo než obdobná kouzla, protože si často Magic Missile ani nevezmou (nehodí se to k jejich postavě z pohledu ingame možností té postavy, není ve skutečnosti optimálním řešením pro postavu tak, jak ona žije v onom světě).