Já budu jeden z lidí, kteří několikrát říkali, že na systému nezáleží. A ze svého úhlu pohledu si za tím nejspíš stojím dál i po přečtení tohoto článku, a přestože nechci rozvířit nějakou dlouhou nebo agresivní debatu, tak sem ten úhel pohledu chci napsat.
Z části to bude tím, že jako hráč i jako PJ většinu věcí neřeším, protože mi jde o dobrý příběh a ne o pravidla, takže nějaké procentuální šance úspěchu při rozdílu mezi 1k20 a 2k6 mi jsou srdečně ukradené a nemají sebemenší vliv na moji hru, moje příběhy nebo moje hráče co a jak hrají.
Zároveň jsem člověk, který hrál celé roky DrD 1.6 přesně tak jak byla psaná. Teda vynechali jsme naložení a nějaké body pro únavu, ale jinak jsme to hráli podle pravidel, protože jsme jiná pravidla ani jiné možnosti neznali. Prostě to byla hra, měla taková pravidla a tak jsme jí tak hráli. A úplně v pohodě.
Souhlasím, že je rozdíl, jestli člověk hraje detektivku, nebo epické fantasy, nebo low fantasy a že některá pravidla tomu vyhovují více, či méně.
Moje tvrzení - na systému nezáleží bylo vždy myšleno tak, že pokud chci hrát nějaké pěkné epické fantasy s magickýma zbraněma a kouzelníkem v družině proti nestvůrám ve starých hrobkách, tak je úplně jedno, jestli budu hrát DrD 1.6, Stín meče, DnD 5e, (já bych jí hrát nechtěl, ale uvedu ji pro příklad) Dračí hlídku, atd atd atd... Samozřejmě pokud budu chtít hrát nějaký cyberpunk, sáhnu po Shadowrunu, pokud budu chtít upíry, sáhnu po Vampire, atd... takže podle žánru a stylu hry na systému záleží, ale není to tak dogmatické tvrzení, které by muselo nutně platit za každé situace, aby mohl někdo tvrdit, že opačné tvrzení je mýtus =)