Thou Shalt Not Trade Against The Market
RPGčka (jak obecně typ hry tak konkrétní systémy) se nikdy v historii nešířily tak, jak to zkoušíte dělat, což je IMO poměrně zřejmý důvod, proč vám to nefunguje. (Popravdě mám trochu pochybnost jestli se tak kdy šířily jakékoliv hry, vč. sportovních.)
Vzásadě známe (z teorie napříč historií, z průzkumů a i z "tradiční moudrosti", resp. ne úplně krátké paměti, naší komunity) dva hlavní - a co do rozumného záběru tak v podstatě jediné - způsoby, kterým se RPG šíří:
- Virálně, od člověka k člověku
- Po jednotlivcích
- Natáhnutím člověka ("chybí nám hráč, poptejte se kamarádů")
- Vmáčknutím člověka ("hej já si tu vaší hru chci s váma taky zkusit")
- Po "buňkách" (Hráč se octne v novém prostředí a - obvykle v pozici GM - kolem sebe utvoří novou skupinku z převážně nových hráčů)
- Odpozorováním či odposlechnutím
- Uvnitř geek komunity - obvykle průběžným "otíráním se" okolo v rámci konverzací, článků v časácích a na webech, referencích v MMO komunitě atp. ("pořád slýchám..." / "ještě sme nezkoušeli..." / "v herně zas hráli RPGčko...")
- Mimo geek komunitu - obvykle na táborech nebo v rámci různých pionýrů, skautů... v menší míře asi i nějakých družin atp. (Typický vzor "hele na táboře sem viděl lidi hrát...")
.
Tohle samozřejmě může mít kombinovanou / nabalovanou formu, např. hráč si na táboře poshání pár lidí, udělá z nich krátkodobou buňku co tam popne do existence a na konci tábora zas zanikne... ale dva z pěti těch novejch hráčů pak u sebe doma / ve škole popnou dvě nový buňky.
Lidí co by k RPG přišli s tím, že by ničím nedotčeni někde viděli nějakou reklamu nebo je někdo koho moc neznají natáhnul do hry moc neznám. Vlastně se mi nevybavuje vůbec nikdo. I když víme, že minimálně řídce nějací takoví samozřejmě existují, ale je to podobná rarita, jako hráči, co si dou jen tak zkusit jinej systém protože o něm slyšeli / četli / zrovna vyšel... kterých je ve skutečnosti ještě míň, než to vypadá - z hráčů co průběžně zkouší nějaké jiné systémy a i je to baví a tak to z vlastní iniciativy dělá menší část, zbytek se spíš veze s tím jedním co to táhne. Podobně lidi co budou vůbec ochotní jen tak zkusit hru co vůbec neznají bude málo a z nich se většina poveze s onou iniciativní podmnožinou.
Co z toho vyplývá pro dětské kroužky... podle mě v zásadě dvě věci:
1) pokud si hráči nedotáhnou další hráče z řad svých kamarádů / spolužáků atp., tak si je asi musíte natáhnout osobně (v rámci nějakého přátelského vztahu, ne stylem "
psst, hey kid, wanna kill some dragons?") Pokud nemáte poruce dost mladších bratránků a sestřenek nebo synovců a neteří, tak se asi hodí být učitel nebo vedoucí v nějakém spolku...
2) Hráče zvyklé na nějaký systém z kraje nejspíš nenatáhnete na jiný systém, pokud nebudete mít to štěstí a nenarazíte na nějakou skupinu těžce deprivovaných hardcore gamerů. Pokud chcete provádět konverzi, tak asi budete muset začít pracovat s tím na co sou zvyklí a pak to nějak převést nebo jim to zkusit představit v rámci nějakého mimořádného speciálu (sváteční, táborové, halloweenské, velikonoční atp. hraní, dotáhnout je na GameCon...)
Je mi jasné, že to nejsou úplně rady co byste asi chtěli číst, ale přijde mi, že je dobré si nejdřív ujasnit jak to obecně funguje než fabulovat nějaké vzdušné zámky o tom co by možná mohlo fungovat pokud by vesmír fungoval odlišně.