ShadoWWW píše:
DnD 5E ukázalo, že odliv hráčů od RPG v dobách 3E a 4E byl do značné míry způsoben překomplikovaností pravidel.
hele a fakt při nástupu 3E / 3.5E byl odliv hráčů? Mně přišlo, že je tam jednak více aspektů (generační obměna, posun okolního světa a nové masově rozšířené druhy zábavy, ..), druhak že na začátku nebyla 3E generace přijata špatně. Lidé chtěli něco nového.
Problém jsem viděl ve dvou úrovních:
1. soubojový systém ... který byl sice v základu relativně jednoduchý, jenže byl doplněn o subsystémy jako graple, AoO a další manévry, které s tím nebyly úplně kompatibilní v rukách mnoha gamistů a munchkinů. Abstraktní boj z 2E se změnil na chození po čtverečcích, kde každý krok měl / mohl mít poměrně zásadní dopady ... což taktickým gamistům na první pohled vyhovovalo, ale i oni se postupně ztráceli
2. rozšiřující kníhy (ať už od WoTC nebo třetích stran, které do toho přinášely ještě větší chaos ... aby se zavděčili, posilovaly mocně postavy a otvíraly nové plechovky s červy) ... které kromě zajímavých přístupů a nových povolání/modifikací, přinášely desítky featů, vzájemně pořádně neotestovaných. Kdy si občas někdo kupoval / prosazoval nějakou knihu jen proto, aby jeho postava mohla mít jeden konkrétní feat, který potřeboval do svého chainu.
Začalo to připomínat MtG (a je otázka, nakolik to vůbec nebyla náhoda ale business plán), kde nová edice přináší karty a mechaniky, které na různých formátech přinášejí nečekaná komba a je třeba stále hledat neotestované možnosti a případně je zakazovat. A také hráče v nových edicích jednu dobu krmili stále silnějšími kartami, aby je v kolotoči udrželi. Takže když ses podíval na svůj 4 roky starý balíček / postavu, tak ti ve světle nových kombinací přišla straně slabá.
+ Tome of Battle, jako příprava na 4E byla danajským darem ... do 3.5E přinesla další čerstvý vzduch a mocné možnosti, ovšem autoři zjevně nedohlídli, že co funguje jako omezené doplnění, nebude chtít většina hrát jako základ a jedinou možnost hry ve 4E
Takže je moc dobře, že se zatím v 5E poučili a drží sami sebe pevně na řetězu. A že 5E navrhovali moderním způsobem, jak o tom často píše sirien.
ShadoWWW píše:
Mimo dostupnosti si moderní hry taky uvědomují, že příběh a herní design je možná fajn, ale hlavní je zábava u stolu. Možná vaše poslední herní sezení nevytvořilo žádný strhující příběh, ale jeden kamarád řekl vtip, kterému se smál celý stůl a užívali jste si hraní díky sociální interakci u stolu. A to je podle moderních pravidel úplně OK.
Jo a ne. Ono to je fajn, jenže je to ošidné. Když se to takhle stane vícekrát, tak se na stole zákonitě objeví myšlenka: "a potřebujeme vůbec hrát tu hru k tomu, abychom se dobře bavili?" však jestli největší zábava u stolu není ze hry ... tak to můžeme nahradit třeba debatou o politice, sledováním youtube či fotbalu, nebo kecáním o ženských ... a hraní se z toho vytratí, zábava zůstane.