sirien: hmm, bylo mi jasné, že mi něco podobného napíšeš (že tam bude slovo "chápeš", jsem si byl skoro jistý :))
EDIT: ono se někdy vyjadřuju nejasně, když to tak po sobě čtu, pardon :/ ... nechci říkat, že nejsou mainstream a indie hry ... jen že zrovna v RPG tabletop scéně je ten rozdíl (pro mě) ještě daleko menší než v jiných oborech. A je pravda, že já pro sebe nerozlišuji (a nerozliším), jestli třeba Cryptomancer (RPG), kterého si ze zájmu čtu, je indie nebo mainstream produkt.
---- konec editu
Netvrdím, že se zcela mýlíš ... to bych si netroufl. Jen asi nerozeznávám v tomhle businessu tu dělící čáru mainstream a indie ... podle čeho to rozděluješ ty? Podle prodaných kusů? Počtu hráčů? Vygenerovaných příjmů? Historie firmy/systému?
Z mého pohledu je celý segment malý, jako opravdu malý ... i třeba ve srovnání s prodejem kočárků, že si můžeme hrát na mainstream a indie ... ale je to spíš dělení iluzorní. Ano, DnD 5e, Pathfinder, Fate či Savege Worlds a pár dalších jsou svým způsobem "velcí hráči" (resp. mateřské firmy), ale nic moc to neznamená.
WoTC udělali obrovský krok ústupem/přechodem od 3.5E k 4E a dále pak další obří v brzkém přechodu na 5E ... z mého pohledu to byly zásadní změny "jejich paradigmatu" ... a minimálně v prvním případě nebyly nijak zásadně vláčeni komunitou, aby tu změnu udělali. Rozhodně to nebyla úplně sázka na jistotu mainstreamu.
Že se jim nevyplatila (resp že 4E nebyl tak úspěšný jak chtěli) je jeden pohled na věc .. na druhou stranu to nebyl ani zcela zásadní propadák, dále se celkem úspěšně odstřihli od 3.x historie a zároveň nabrali část komunity, která přesně něco jako 4E hledala.
Atd. nejde o konkrétní příklady
A je rozdíl mezí 5e v mainstreamu a indie v tom, jakou tomu dá matka podporu (v doplňcích, organizovaném hraní, propagaci, ...)?
Ty to vidíš jako člověk, který RPG žije a zakládá si na tom, že má vhled do "jemných nuancí", trendů, leaderů a followerů ... prostě, že máš přehled.
Jenže stále je to přehled o malém rybníku, kde z pohledu z odstupu není mezi bělicí, štikou a kaprem tak zásadní rozdíl, jak se tobě zdá. Prostě jsou to všechno ryby, všechny menší než tuňák a dají se více či méně jíst, na různé způsoby. někomu chutná kapr, jiný bleje z bahnité chuti. So what.
uznávám bez sebemenších pochyb , že ten přehled nemám.
na druhou stranu jako hráči mi je jedno, jestli budu hrát podle mainstreamového nebo indie systému ... už proto, že to ani nerozeznám. jestli je například Cypher už mainstream, nebo ještě indie... nevím, přiznávám.
konkluze? Já budu rád, když se podívám na DriveThruRPG do sekce Rule System a tam bude škála nejrůznějších systémů, které se budou vzájemně významně lišit, a budu spokojený. Tak jsem to aspoň od začátku myslel.
Aby to neskončilo tím, že tam zbude (teď mě nechytej za slovo, prosím) jen Cypher a Fate, protože přes veškeré odlišnosti jsou v těch pro mě zásadních věcech možná až příliš podobné. I když mají zcela jiné mechaniky, kostky atd.