Z diskuse o Noci Goblinů
York píše:
Sriene, mluvíš sice o CaW, ale designuješ to jako CaS, takže ve výsledku máš nevýhody obou přístupů a vzdáváš se jejich výhod. Doporučil bych ti vykašlat se na CaW, podle toho, co tady říkáte, je 5e stavěná spíš na CaS (challenge ratingy, volitelná pravidla pro boostování životů low level postavy a podobně jsou všechno věci, který v CaW nemají co dělat).
Pleteš si CaW s nějakym OSR purist módem. Což je trochu pochopitelné, ale dokonale mimo.
CaW není nic míň, ale ani nic víc, než důraz na strategii na úkor taktiky - důraz na
roli bojových střetnutí ve hře, nikoliv na
hraní bojových střetnutí ve hře. CaW říká, že je herně naprosto legitimní boji se vyhnout. Také říká, že obtížnost boje není konstantní ale je přímo implikovaná výchozí situací - která je zcela otevřená manipulaci.
CaW se nijak nerozporuje s tím, že některé boje nebo situace můžou být jednodušší a jiné náročnější. CaW se také nijak nerozporuje s tím aby měl systém nějakou škálu, podle které dokážeš náročnost střetnutí rámcově odhadnout. Tj. používání CR a schopnost kategorizovat střetnutí v nějaékm poměru k CR pro CaW možná není tak důležité jako pro CaS a u CaW Ti určitě stačí hrubější stupnice, ale určitě to s CaW není v rozporu.
CaW také neříká nic o tom, že bys musel nutně hrát nějakým hipster - pardon, OSR - stylem, kdy postavy jsou nutně křehký a všechno je hrozně drsný a sme super macha protože nám nevadí umírající postavy. Říct, že ti vadí, že mají postavy na prvním levelu málo HP a jsou moc křehké vůči čisté náhodě a že bys radši přihodil pár HP navíc, abys tu náhodu umenšil na úkor strategie a taktiky, se s CaW nijak nerozchází.
Tj. ne, 5e fakt není v rozporu s CaW a Noc Goblinů skutečně je CaW a ne CaS.
Jen CaW není nutně OSR (ačkoliv OSR je CaW, ale jak jistě víš, implikace jsou jednostranné).