Sirien píše:
Threefold je GDS.
Ano.
Sirien píše:
GDS je (teď se nesnažím být formálně doslovný, ale rozumně stručný) systém popisu preferencí, tedy toho, co lidi na hře baví a jak jí tedy hrají, aby právě to dostali.
Zkusím o něco přesněji.
GDS je typologie rozhodovacích motivů. Zjednodušeně řečeno:
* G = udělal jsem to, protože to bylo herně výhodné
* S = udělal jsem to, protože to dávalo smysl v herním světě
* D = udělal jsem to, protože to rozvíjelo náš příběh
Používání GDS pro preference je moderní pojetí pojmu, které vychází z úvahy, že můžeme říct "hráč má preferenci X, pokud ho baví rozhodovat se způsobem X".
* G = baví mne překonávat herní překážky
* S = baví mne modelovat chování herního světa
* D = baví mne vyprávět příběhy
Takže dále:
Sirien píše:
Zaměřme se na Gamismus. Gamismus je preference "gaming" aspektu RPGček - tedy důrazu na překážky, výzvy, protivníky. Nejde (moc) o RP ani o příběh, jde o výhru a o způsob, kterým jí je dosaženo.
Ano, v tom "preferenčním" vyznamu pojmu. So far so good - jen teď nesmíš vynechat tu mojí redukci na bojové sitace, tedy:
* G = baví mne vyhrávat boje, které jsou výzva
* S = baví mne řešit bojové situace tak, jak to dává smysl v herním světě
* D = baví mne hrát bojové situace, aby tvořily příběh.
Sirien píše:
POKUD by Combat-as-X byla GDS redukovaná čistě pro bojový kontext, pak by musela platit relace že se G, D a S přiřazují právě jedné možnosti v Combat-as-X.
"Redukovaná na bojové situace", prosím.
Takže výrok zní:
Pokud by Combat-as-X byla GDS redukovaná na bojové situace, pak pro bojové situace platí, že každé jedné možnosti v Combat-as-X přiřazuji právě jednu z G,D,S.
Hraji-li Combat-as-Sport, baví mne vyhrávat boje, které jsou výzva.
Hraji-li Combat-as-War, baví mne řešit bojové situace tak, jak by to dávalo smysl v herním světe.
Hraji-li (hypotetický) Combat-as-Movie, baví mne hrát bojové situace, aby tvořily příběh.*
QED.
*Tady ve skutečnosti trochu dělám jedno rozšíření zase já - původní GDS opravdu předpokládá D jako "příběh", já mám tendenci vykládat to jako obecně drama - tedy i cool akce, scény a okamžiky, které si zapamatuješ, aniž by to nutně muselo mít nějakou delší souvislou linku.
A jen poznámky k tomu, cos napsal dál, když už ses se mnou úvahou rozešel:
Sirien píše:
Jenže Gamismus (viz výše) lze namapovat jak na CaS tak na CaW, podle toho, kam daný gamista klade důraz v rámci gamismu.
A protože různí gamisté mohou preferovat CaS nebo CaW aniž by přestali být hardcore gamisty, tak to mapování nefunguje, tudíž nelze tvrdit, že by Ca-X byla redukce GDS pro bojové situace. Jinými slovy, to, že víš, že je nějaký hráč Gamista jak poleno, ještě neznamená, že znáš jeho Ca-X preferenci. Naopak to, že znáš něčí Ca-X preferenci neznamená, že znáš jeho GDS preferenci.
Protože jsi tam neprovedl tu redukci, no :)
A proto jsem psal, že mám podezření, že se bavíme o jiné úrovni abstrakce.
Jasně, když toho gamistu saturuješ jinak než combatem - například nějakým gamistickým rozhodováním na strategické úrovni - tak nakonec bude šťastný. Ale to už se nepohybuješ v paradigmatu mého moudra - on ten gamismus neuplatní v kontextu combatu, ale o úroveň jinde.