Souvisí to s
business modelem. Od počátku do dneška D&D ani RPG jako celek nenalezlo způsob, jak se dlouhodobě udržitelně financovat na profi úrovni.
Nejjednodušší to mají jednotlivci či malé firmy, kde autoři nejsou životně závislí na příjmech z RPG, protože to mají jako vedlejšák. Ale i ti nenašli jiný recept, než jednou za pár let přijít s novou verzí hry, nebo s novou hrou.
Jedinnou výjimku snad tvoří autoři
Castles & Crusades, kteří neustále vydávají ta stejná pravidla a žijí z psaní doplňků, ale hlavně dobrodružství pro tuto hru. (Těch výjimek ale bude možná víc.)
Je smutné, když si člověk uvědomí, že ani takový Monte Cook Games, který se svou Numenérou posbíral většinu cen Ennie Awards, za celý rok nedokázal prodat ani tolik příruček, co TSR v jakémkoli roce 70. let.
Jediní, kdo jsou na tom s prodeji relativně dobře, jsou Paizo a WotC. Paizo je teď naštěstí firmou, která nabírá nové lidi. Chrlí splatbooky a nejspíš se připravují na příchod PF2.
WotC, to jsou tragédi. Poté, co se se všemi Core booky dostaly do Top 10 amazonských knih a s PHB dokonce na Top 1, tak vyrazit další lidi už tak na kost ořezaného týmu je prasárna. Prasárna, co se ale opakje každý rok, a když Wizardi hvízdnou, tak autoři k nim znovu mile rádi míří, protože přes to všechno dávají prý mnohem lepší nabídky než ostatní. Pro budoucnost businessu je to asi tak krátkozraké jako neustálé vydávání updatů a splatbooků, ale bez nich to asi u firem s požadovaným velkým obratem nejde.
Osobně mi přijde nejtrapnější, jak celý koncept vydávání mainstreamových RPGček je založen na podřezávání si vlastní větve už tak mrňavého segmentu.