Když pominu, že víc než 80% hráčů RPG si žádný systém nevybírá, prostě vyzkouší hrát to co jim kdo nabídne, a 83% z nich vůbec netuší, že existuje více RPG systémů, tak u zbytku je pravda, že si v případě možnosti vybírají i systémy podle toho, jaký styl hry chtějí hrát.
Nicméně i u zkušenějších hráčů, a tím spíše u nováčků se projevuje efekt, že když jsou postaveni do situace, která nemá jednoznačné řešení, nebo dokonce nemá žádné na první pohled viditelné řešení, tak se zahledí do svých deníků, co by asi tak mohli použít. A velmi často použijou první věc, která by mohla fungovat. Takže když je jako první v deníku seznam nesených zbraní, mají sklony použít zbraně. Pokud mají v seznamu schopností první bojové schopnosti, tak je použijou, pokud tam budou mít napsáno zkoumání, tak použijou spíše zkoumání (ne vždy, ale viditelné to je). Když půlka deníku obsahuje schopnosti použitelné v boji, které se ještě dají zajímavě kombinovat, tak tuhle půlku využijou spíše.
I kdyby nic z předchozího nebyla pravda (a RPG bylo jediný druh obor lidské činnosti, ve kterém pořadí informací nemá vliv na to, jakou jim uživatelé přikládají důležitost a jak se využívají), přiznivci i odpůrci DnD (5e), se kterými se bavím v jiných skupinách se shodují v tom, že jde hlavně o taktickou bojovou hru, a právě proto ji její příznivci oceňují a odpůrci nemusí. To že jednotlivé skupiny hráčů-kamarádů, kteří spolu hrajou tak dlouho, že přizpůsobili náplň sezení preferencím jednotlivých hráčů, můžou mít tenhle názor posunutý různým směrem nijak bojové zaměření DnD nepopírá.
Ostatně stačí si přečíst hned první stránky pravidel DnD:
Píše:
Než se ponoříš do 1. kroku níže, zamysli se nad typem dobrodruha, jakého chceš hrát. Můžeš být udatný bojovník, plíživý tulák, horlivý klerik nebo okázalý kouzelník. Nebo by tě možná více zajímala netradiční postava, například tulák-ranař, který si rád střihne pěstní souboj, nebo ostrostřelec, který střílí nepřátele z dálky. Líbí se ti fantasy s trpaslíky nebo elfy? Pokus se vytvořit postavu jedné z těchto ras. Chceš, aby tvá postava byla největším tvrďákem v družině? Zvaž povolání bojovníka. Pokud nevíš, kde jinde začít, podívej se na ilustrace v této knize a uvidíš, co tě zaujme.
Rasa postavy poskytuje specifické rasové rysy, například zvláštní smysly, zdatnosti s určitými zbraněmi či pomůckami, zdatnost v jedné či více dovednostech, nebo schopnost používat drobná kouzla.
(Tady je výjimka, zdatnosti se zbraní jsou uvedené až na druhém místě)
Píše:
Tvým výběrem povolání ... Získáš i řadu zdatností: se zbrojemi, zbraněmi, dovednostmi, záchrannými hody a někdy také pomůckami. Zdatnosti vymezují mnohé z věcí, které tvá postava umí obzvlášť dobře, od používání určitých zbraní po přesvědčivé lhaní.
Životy a Kostky životů
Životy tvé postavy udávají, jak nepoddajná je tvá postava v boji a jiných nebezpečných situacích.
Zdatnostní bonus
...
Tvůj zdatnostní bonus se přičítá k mnoha číslům, která si budeš zapisovat do svého deníku postavy:
K hodům na útok s použitím zbraní, se kterými jsi zdatný
Věci související s bojem jsou zmiňovány na prvním místě, nebo jsou dokonce jediným příkladem v dané části. Fakt nechápu, jak by někdo po přečtení těchto pravidel mohl nabýt dojmu, že DnD 5e není primárně o boji, a že boj je nejdůležitější část hry.