Hodně lidí diskutuje, jestli by existoval Pathfinder, kdyby neexistovala OGL. Já myslím, že ano, stačí se podívat na OSRIC nebo 13th Age, které taky vznikly na základě popularity předchozích edic, aniž by měly OGL.
OGL je důležitá pro síťovou externalitu, tedy teorii, že pro RPG firmu je nejdůležitější prodejnost a ta úzce souvisí s popularitou hry. Čím je hra populárnější, tím má firma větší zisky. Aby byla hra nejpopulárnější, musí mít nejlepší (největší) podporu. To znamená co nejvíc doplňkových příruček a dobrodružství.
Problém je, že rozpočet WotC by neutáhl prodej příliš mnoha doplňkových příruček a dobrodružství, jejich prodeje totiž tvoří jen zlomek prodejů základních příruček, ale namáhavost jejich tvorby je velká. Vydávat málo doplňkových příruček a dobrodružství znamená, že hra vypadá jako "málo podporovaná" a její popularita klesá. Mohou je ale tvořit a prodávat malé firmy třetí strany, které mají dohromady dostatečnou kapacitu a přitom je pro ně menší zisk zajímavý. A Wizardy to nestojí ani dolar.
Když máte hru, která má nejlepší podporu a je nejpopulárnější, každý hru zná a umí ji hrát, lehce pro ni najde materiál. Bere se jako "výchozí". Populárnější ale neznamená lepší. Každá konkurenční RPG firma se snaží bojovat s D&D tím, že se snaží přijít s lepší hrou. Pokud ale přijmeme teorii síťové externality, tak bez lepší podpory je to předem prohraná bitva. Úspěch Pathfinderu je dán právě tím, že díky OGL si dokázal vybudovat lepší podporu než D&D.