vwolf: Nehraju DnD5e, tak jen pár úvah obecně
- Mají za co utrácet? Myslím tím něco co by si rádi koupili, nejen za co musí utrácet protože tak nějak musí.
- Co kdyby si vytvořili nějakou objednávku u schopného alchymisty a ty bys jim případně řekl že něco z toho alchymista neumí? Ty budeš mít právo veta, ale oni si mohou říct co chtějí, ne že je na skladu jen tvůj výběr. Mimochodem takový alchymista je může požádat o donesení vzácných surovin, tedy námět na quest.
- Jednorázové předměty (lektvary, svitky) není potřeba moc omezovat, pokud jednou za čas dostaneš družinu do situace, kde už musí sáhnout do těchto drahých neobnovitelných zdrojů. Když to vyzní dostatečně epicky, bude to nejspíš Win-Win. Ty zbavíš družinu zásob a družina bude hustá. Problém s těmito předměty většinou nastává až pokud jich družina nasyslí moc.
- Jednou za dlouhou dobu lze družině předměty vzít (dočasně nebo trvale), např. uvězněním hlavním záporákem. Družina nebude naštvaná na tebe, pokud:
- Měla dost času si mocné předměty užít - nevezmeš jim je moc brzo.
- Bude to epická scéna a hustý záporák. Někdo, ke komu si budují dlouhodobý vztah - po tomhle to začne být velmi osobní boj proti takovému záporáku.
- Necháš je třeba utéct vlastními silami (žádné Deus ex machina ze kterého je na sto honů cítit, že uvěznění i útěk je script).
- A v případě poražení záporáka jim můžeš některé oblíbené kousky vrátit.
Takovéhle řešení je ale trochu restart družiny (viz začátek BG2), takže bys na to měl myslet při přípravě následujících dobrodružství. Cílem není udělat družinu slabou (nebo aby se tak cítila). Cílem je dát jim příležitost používat schopnosti, které zatím nepoužívali (třeba protože měli příliš mnoho magických předmětů, které řešily věci za ně).
A obecně považuji za nebezpečnější, když mají mnoho předmětů s aktivním použitím (ochrany proti všemu, hůlky a prsteny s utility kouzly), než když mají vysoké UČ, OČ a léčivé lektvary. Když mají jen vysoká čísla, tak mohou porazit o trochu silnější nepřátele, nebo o trochu více potvor… to je v pohodě. Za to hráči utrácí rádi a tobě by to nemělo nijak rozbít hru.