Já bych všechny ty bardy a mnichy zakázala...
Je to čistě subjektivní pohled na věc, ale ta "polosesilatelská" povolání mi vždycky přišla dost otravná, nestylově pojatá a strašně uměle implementovaná do většiny DnD settingů. Relativně v pohodě je možná tak ještě ranger (i když jako v základu čistě nemagická postava, jak to bylo v 4e mi přišel lepší), ale třeba takový paladin (obzvlášť v 3E podobě, kde poměrně záhy dostává pokebally se superkoněm) mi vždycky přišel jako něco, co přímo zabíjí potenciál k zajímavým prvkům ve hře (když budeš hodně zbožný fighter, dostaneš propůjčené tyhle cool schopnosti, ale možná pro to budeš muset něco obětovat). Nemluvě o tom, že by se to snadno dalo řešit multilclasem Fighter (příp. Warlord nebo Barbarian)/Kněz.
Bard je něco podobného - v podstatě kombinace Rogue/Wizard s lehce víc naboostovanými spelly ve stylu iluzí a mind-controlu (ale některé jsou jenom "ispirační" classové schopnosti, nechtěli bychom přece, aby měl někdo dilema jestli v rámci vlastního prospěchu používat spelly hraničící s mindtrickem na lidi pokaždé, když se ocitne ve společnosti...) a loutnou. Roztavit a prodat... Nemluvě o tom, že kdo chce hrát archetypálního barda, stejně jde do Rogua s loutnou - víc to odpovídá a kromě toho má hned dvakrát tak použitelnou postavou (nevím jak ve 4e, ale ve 2e a 3e určitě).
Vlastně asi jediná implementace barda, co se mi kdy líbila byl zcela nemagický hudebník/bavič/špeh/robič jedů/vrah z Dark Sunu. Navíc bard v rámci toho settingu byla speciální společenská třída s určitými výsadami i omezeními, nejen flákač&mizerný wizard.