Ohledne OtE, tam jednak byl ten prvek, ze si hraci sami vymysli nazev a co to bude delat. Celkem byly ctyri, jeden z nich hlavni a jeden musel byt negativni. Potom to melo i nejakou hodnotu, ktera urcovala pocet kostek, ale obecne dost casto stacilo rict, mam trait "Silnej jak bejk" a GM te nechal ty dvere vypacit, aby se hra nezdrzovala, protoze proste mas takovej trait a OtE melo v nekterych ohledech svym pristupem dost blizko k freeformu.
Jinak OtE je jeden z tech "kultovnich" systemu, co na nej odkazuje pomerne dost indies (mimo jine na nej odkazuje i Ron Edwards v Sorcererovi - ten odkazuje spoustu starych her, jako i RuneQuest, Prince Valiant, Traveller, Zero, apod...)
Tim jsem se nechtene dostal k jine veci, co me zde v diskuzi zaujala. A sice porovnani indie a komerce. Tohle neni vec jen RPG ale mnoha jinych oblasti (film, hudba) vsude to mnohdy vyvolava flame (dojde-li na stret dvou taboru) a vetsinou ti idies jsou za elitare a obskurdni intelektualy mimo realitu (kteri se tvari ze chapou neco, co je ve skutecnosti naprosta hovadina) a mainstream je za nenarocne ignoranty a kulturni barbary bez vkusu :-) V RPG to nemohlo byt jinak.
Dalsi podobny jev je, ze indies/nekomercni aletrnativa (v hudbe, filmu, apod...) casto prichazi s originalnimi myslenkami (coz u mainstreamu neni tak caste, i kdyz to tam samozrejme muze byt taky) a nebo se venuje zkoumani korenum a vytahuje od tam zapomenuta "veledila", pripominaji je a nebo je zpracovavaji v novem svetle. To take souvisi s tim vyzkumem profi-designersky studii, apod.. On totiz vzdy ne (a v tomhle vim se se mnou mnozi nebudou souhlasit) kvantitativni vyzkum zarucuje opravdu kvalitu. Kolik lidi da dnes prednost Mozartovi nebo Jill Tracy pred popularnim mainstreamem? Nechci rict ze mainstream je vzdy nekvalitni, jen proste ze kvantitativni vyzkum trhu nemusi vzdy adresovat pouze miru kvality (coz je samozrejme v mnoha ohledech subjektivni kategorie), u z jen proto, ze "uzivatel" nemusi primarne hledat umeleckou kvalitu nebo inovaci, ale treba pohodlnost, zabavnost, apod.... Nicmen samozrejme kvantitativni vyzkum sve vyhody a uplatneni ma, to nehodlam zpochybnovat.
Kdyz se podivame zpet na ty stare hry, na nez treba indies navazuji, ne vsechny jsou treba v mainstreamu zname. Sosacek treba OtE moc nezna, ocividne a asi nebude jediny (a to zrovna OtE patri mezi ty starsi hry o niz se u nas aspon trochu mluvi), vsadim se ze Zero treba tu necetl skoro nikdo. aby taky ne, nejsou to ty mainstrem hry, ktere si vydobyli masovou popularitu jako treba DnD, WoD, CoC, apod... Tim chcu jen rict, ze je to klasicky jev, kdy se po dlouhe dobe ukaze nejaky zapomenuty skvost a diky tomu se dostane na svetlo (nebo se na svetlo dostanou jeho kvality v jine podobe). To ze sebou indie scena prinasi i hromadu odpadu je proste dan za experimentovani a velkou otevrenost vsem "umelcum" ale i nadsencum.
Jakekoliv posuzovani kvality at uz vytvoru, nebo myslenek, ktere stoji za nimi je podle me zbytecne a plati to pro oba tabory (je to presne to co vyvolava flamy, nikoliv ty myslenky nebo vytvory samotne) je to velmi subjektivni zalezitost a prvni co je imho opravdu potreba si uvedomit, je rozdilnost zakaldu, na cem ten ktery smer vznika a proc, po tom se uz vetsinou jakakoliv snaha to vzajemne posuzovat ukazuje jako nejen zbytecna, ale i irelevantni. Nekomu proste Zombie becka prijdou jako shit, protoze nezna hodnoty na kterych jsou postavene a ani se s nimi neztotoznuje a kdyz je bude soudit na zaklade uplne odlisnych hodnot (tech svych) tak mu vyjde ze je to kravina a ortodoxni fanousky zombie becek bude povazovat za dusevne chore. Posuzovat jestli mi dana vec sedi je ok, ale snazit se o objektivni hodnoceni je podle me kratkozrake. Potom vychazeji takove nazory a polopravdy jako ze gaimismus je zalezitost nevyspelych hracu, ze WoD zpusobuje braindamage, ze GNS zpusobuje braindamage, ze DnD je deskovka, ze MlwM je deskovka, apod... :-)