alef0 píše:
Dal si generálne tvrdenie a prosil som, aby si ho podoprel príkladom. Dal si jeden, lenže jedna lastovička leto nerobí.
Nesouhlasím. Myslím, že mi vkládáš do úst/klávesnice/hlavy slova, která vůbec nepadla. Vybral jsem relevantní citace a podám je i s komentářem.
alef0 píše:
Napríklad svety mainstreamových RPG a indie sú natoľko odlišné svety, že mainstream inšpiráciu jednoducho nepotrebuje a ak áno, tak si ju len málokedy otvorene priznajú, a preberajú ju ,,oneskorene".
Takže tu máme co? Poměrně obecné tvrzení. Nějaké důkazy by nebyly. Třeba v míře podle tebe potřebné pro podporu takového obecného tvrzení? Protože to je přesně to, nač jsem narážel.
Alnag píše:
Jasně. Až na to, že je to přesně naopak. Podívej se prosím znovu, jaké jsou zdroje inspirace indie her. A kdo je čí copycat.
Tady jsem ti decentně naznačil, že si myslím, že představa, že mainstream kopíruje (samozřejmě skrytě a opožděně - ať žije konspirace) indies je jen fantasmagorický vlhký sen indie komunity. Ne, neslyším ho poprvé. Ale připomíná mi to Ryana Danceyho (d20 brand manager), který se rozplýval nad tím, jak WHFR 2e kopíruje d20ku jen si nějak nevšimnul, že ve skutečnosti kopíruje WHFR 1e (která samozřejmě kopíruje ADnD 1e, které bylo okopírováno do d20ky...). Mainstreamová hra, která se inspirovala v indies (ale zase ne skrytě a se zpožděním) je D&D 4e. Mike Mearls se tím nikdy netajil. (Samozřejmě, že proto je v jistých kruzích ta hra ještě méně populární než předchozí edice D&D, ale co už...).
Alef0 píše:
-- indie hry často kopírujú mainstream, čiže je vidieť, že mainstream je lepší
Tady jsi parafrázoval to, co jsem řekl velmi podivným způsobem. (Všimni si, že stále chybí generalizující slovo všechny...) Je to ovšem nabito hned dvěma hodnotícími slovy "často" a "lepší".
Alnag píše:
Indie hry kopírují mainstreamové hry starší generace. Tečka. Já nemám potřebu tam strkat hodnotící hledisko, kdo je lepší nebo horší. Možná by nebylo od věci promyslet, kde se tam bere.
Moje sdělení je ale prostší. Indies nejsou produktem božské many, navazují na mainstreamové hry starší generace. Odmítám je proto hodnotit na stupnici lepší a horší (to jsou přesně ty twisted zákruty, které do toho vůbec nepatří). Proto říkám tečka. Moje tvrzení je jasné, indies kopírují (a jsou minimálně v jednom případě dále kopírovány), nápady se točí dokola. Štve mne jen, když se jedna strana neustále staví na piedestal. (Viz ostatně wall-of-text oslavná óda dříve).
Takže, já nemám problém ukázat zdroje nápadů u vícero indies her. Ale nemínám se nechat natlačit do situace (a tvrzení, která nejsou moje), že všechny indies hry jsou kopie a tudíž musím u všech doložit, čeho jsou kopie. Je rozdíl mezi tvrzením "labutě jsou bílé" a "všechny labutě jsou bílé".
Alef0 píše:
Dával som napríklad odkaz na Bakerov článok o vyhodnocovaní konfliktov, kde je príklad a vysvetlenie, ako to funguje napríklad v jeho hrách.
Předpokládám, že myslíš tenhle článek,
Role-playing pro otrlé, který jsem přeložil do češtiny ještě dřív než tady někdo v životě slyšel o nějaké teorii (blahé paměti ještě pro Basilisk's eye).
Ne, já se tu bavím o standardním modu operandi, který nevidím poprvé. Probíhá to asi takto. Jedinec se objeví na webu (kde je buď poprvé, nebo ho tam přinejmenším rok neviděli - zřejmě proto, že procházel intenzivním výcvikem v táboře al-Forgá a nebylo dovoleno, aby mu někdo narušil jeho svaté účení). Začne kolem sebe házet divná slovíčka a názvy bizarních her jak jen to hranice diskuze dovolí (a někdy i mimo ně), aby upoutal pozornost. To je první krok marketingu - získání pozornosti. Potom se vytasí s hodnotícími soudy. Začne o něčem říkat, že to je lepší a že to zkvalitní a to a ono. Tím vzbudí touhu, protože kdo by nechtěl mít lepší hru, že jo? A zodkazuje nějaké návody. Ale ona ta věc má háček. Protože mezi ty zajímavé a nosné překlady je prostě zamíchané i pěkné svinstvo. A já prostě nenechám tuhle bombu vybuchnout znova (už jsem to viděl jednou a ne, tomuhle je potřeba vytáhnout doutnák dostatečně brzo, děkuji za pochopení).
Pokud tu neděláš virální marketing, ale jsi normální návštěvník, proč se normálně nebavíš o tom, na jaké filmy koukáš, jaké bylo tvoje poslední hraní atd. v běžné diskuzi? Jen taková jako otázka k zamyšlení.
Alef0 píše:
Ak ide o peniaze, opýtam sa takto: ak si vyvíjal svoju RPG hru, išlo ti o peniaze?
To byl proof of concept. Mladí a neklidní teoretici se chtěli hádat, že něco v d20 systému nejde udělat. Tak jsem to teda udělal.
Alef0 píše:
Vieš to je tak, ako keď povedia, že prečo píšeš články, prečo nepomáhaš deťom v Afrike.
No, ale já vím, proč píšu články. A rozhodně se snažím volit témata, která jsou skutečně zásádní a která pomůžou. Taky už jsem se (častokrát) dozvěděl, že je to přesně to, co zrovna někdo řeší nebo přesně to co potřeboval. Děti v Africe jsou mi celkem putna, takže asi tak.
Alef0 píše:
Komunit áno, ale skupín?
"Nehrajeme dost narativně?"
"Cože?"
"Nehrajeme, dost narativně. Měl bys nám jako hráčům dát větší pravomoce."
"Co to sakra meleš?"
"Že bys nám měl dát větší pravomoce. Když jsme v dungeonu, měli bychom si sami říct, co chceme, aby bylo za dalšíma dveřma. A taky co je při boji v sázce. Jestli jako toho ten zelený sliz upálíme pochodní nebo ho ukecáme, aby nás nechal projít a spadnul až na naše pronásledovatele."
"Nepraštil ses do hlavy?"
"Ne. Ale ty jsi zlý, staromilský DM, který nás utlačuje a já tady povedu hráčskou revoluci..."
"A ven..."
Alef0 píše:
Napadá mi tuto príklad iluzionizmu ako kritiky disfunkčného hrania, to je jedna z vecí. (Iluzionizmus v zmysle zavedenom v Youngovi)
A heartbreaks a railroad a braidamaged hráči WoD a všechny hry, které nejsou hrané "as written" a všechny další naivní koncepty, které kdy kdo stihnul vymyslet.
Alef0 píše:
Veď bola smutná éra, keď sa gamisti urážali a narativisti povyšovali.
Ta éra měla svoje rozbušky.