K těm pochopitelným obavám o další existenci RPG bych napsal něco pozitivního z jiné oblasti zábavy ohrožené PC:
Pamatuji si, jak jsem v osmdesátých letech četl, že plastikové modelářství ve světě bude na vyhynutí, protože se mladá generace vrhá na počítače. Uplynulo dvacet let a firem je pořád spousta (některé vznikly, některé zanikly, některé trvají), uvádí novinky ... funguje to dál. Nevidím osud RPG průmyslu až tak černě.
________
Mimochodem, je to příklad od věci? Ani moc ne, souvisí to s RPG - figurky a dioramata se dají krásně provázat s RPG. Vezměme si WOtC - dá se jim smát pro jejich miniatury, pro takticky navržený boj v D&D - ale ono to má svoji logiku. Sbírání, malování a hraní si s figurkama jsou zážitky, které na PC nejsou stejným způsobem uskutečnitelné. Stejně tak třeba existují lidé, kteří milují ňuch-ňuch knížky, potrpí si na papír, vazbu a podobné věci - to jim také PC nenahradí. Dále jsou lidé milující fantasy romány - chtějí si pak v jejich prostředí zahrát (nebo opačně si chtějí o něčem v čem už hrají přečíst). To není nekritická oslava přístupu WOtC (figurky, hromada příruček, beletrie), to je jen poukázání na to, že za některými věcmi váznou podstatné souvislosti. Někdo jiný to zas dělá jinak.
To vše se týká komerce. Kdo píše do šuplíku nebo na net nebo drobným nákladem za poštovné, tomu je to samozřejmě jedno. Na něm se však dle mého názoru komunita skutečně neudrží a rozpadne se do živořících skupin, jak píše Alnag. Možná to vidím špatně (nejsem ekonom), ale dle mého velký segment nutně potřebuje komerci a opačně.