Loki: V čem to je horší, než prostý útok. Zaprvé to vůbec nemůžeš udělat, protože útok je akce a odpoutání se je druhá akce, ale ve svym tahu máš jen jednu akci.
Řekněme, že to budu ignorovat (což není totéž jako "řekněme, že si tulák" - to by byla hodně jiná situace na všechny strany).
Fikčně to je horší, protože když jdeš na někoho zaútočit, tak jdeš bojovat - soustředíš se na protivníka, bráníš se mu, zaměstnáváš ho svým útokem. DnD tohle řeší tím, že přijít do dosahu je ok (schytáš pak útok), problém je dosah opustit (dostaneš opportunitku). To je vcelku přijatelný zjednodušení věcí - vrhnu se na Tebe, Ty se bráníš, pak zaútočíš... když utíkám, tak Tě nezaměstnávám útokem, takže máš příležitostnej. (Oproti tomu když Ti skočim pod nohy a něco tam sbírám, tak se Ti moc nevěnuju a rozhodně Tě nezaměstnávám - plus to dokonce ani nemá stát akci?)
Herně jde o úplně jinou situaci. Zaútočíš. Možná mineš (!!), možná ne (zatímco sebrání dle Tarfilla se možná stane, bez hodu). Když zasáhneš, tak způsobíš zásah za nějaká HP. Fair enough, v DnD jich mám víc. (Oproti Tarfillovu "prostě mě o něco definitivně připravíš, aniž bych mohl cokoliv udělat, tečka".)
V obojím je ten rozdíl myslím naprosto jasný.
Nicméně díky za to srovnání, protože fakt, že nemůžu přiskočit, zaútočit, automaticky zasáhnout, odpoutat se a bez dalšího zmizet, zato bych měl být schopný přiskočit, po něčem hmátnout, automaticky uspět, odpoutat se a zmizet, je myslím další argument proč je to řešení špatně a proč by tam nějaký hod a akce měly být žádány.
LokiB píše:
Zas ale jak smysl má pak ve hře vůbec vyrážet zbraň soupeři z rukou, když si ji typicky ve svém tahu zase zvedne a znovu s ní zaútočí?
Tu zbraň můžeš pořád odkopnout nebo jí sebrat, pokud ti po útoku zbývá nějaký pohyb (standardní interaction). Nicméně cítím ZNAČNÝ rozdíl v tom, když Tě já odzbrojim a rovnou tu věc odkopnu nebo přeberu v rámci své akce v níž sem Tě odzbrojil (lze snadno popsat jako 1 manévr / fintu...), a tím, když mi někdo přikáže něco pustit, z dálky a bez jakékoliv další interakce se mnou, já to jen tak pustim (a nic víc) a pak najednou někdo úplně jinej odněkud přiběhne a začne zkoušet nějaký skopičiny mě přímo pod nohama. Jakože srsly netvrď mi, že ten rozdíl neni zřejmej. (A ano, pokud by kněz stál metr ode mě, ten příkaz mi zařval do xichtu, já to pustil a on sám hned sebral, tak asi nebudu nijak moc mrmlat - to je ale opět dost něco jinýho než to, co bylo popsaný).
Btw. ono ne, že by to odzbrojování byla nějaká standardní záležitost - tu možnost má minimum postav (konkrétně jedna subclassa bojovníka a pak klerik s kouzlem Příkaz) plus to je jako volitelné pravidlo zahrabané kdesi v hlubinách DMG, kde to je ale dost snadnej postup (cca 50/50 šance na úspěch). Tolik k tomu, proč pravidla následky takové situace ani moc neřeší.
Jinak jako ano, tahle část pravidel je nedotažená a zjevně nalomená. Kosťův sebevědomý výklad toho, co je "podle pravidel", internety dle rychlého google moc nesdílí - naopak se lidi spíš shodují, že tohle prostě není moc popsané.
Samotný fakt, že "vzít předmět ze čtverce zastoupeného nepřítelem je volná interakce nevyžadující hod, natož akci" vidim zpochybněný stejně, jako to tady zpochybňuju já.
Ohledně toho sbírání vlastní vyražené zbraně jako volné akce... jako hezký, ale bejt DM, tak Ti řeknu, že jestli se uprostřed boje po odzbrojení začneš shejbat a jen tak si brát zbraň (bez hodu na odstrčení protivníka nebo odpoutání atp.), tak vyvoláš AoA. Což, btw., tady taky vidim na internetech navržený.
EDIT:
LokiB píše:
Možná se dá ten příkaz dát i tak, aby si to nehodil přímo pod nohy :)
Dá. Můžeš říct "zahoď" místo "upusť". Problém je, že to pak klidně může zahodit za sebe. Nebo můžeš říct "podej". Ale to musíš bejt na dosah.
Problém je s tou jednoslovností - ono v češtině s těma zvratnejma zájmenama to už je trochu na hraně samo o sobě. Další problém je, že to kouzlo ZJEVNĚ umožňuje komplexnější výsledek, než ten, co by byl implikovaný jednoslovným příkazem. Jakože "upusť" má výsledek, že pustím všechno - ok, well, hezkej ofiko příklad, škoda, že to z textu toho kouzla vůbec nevyplývá. Pak se můžeme hádat o to jestli "hoď" může vést k tomu, že to hodim někam, nebo jestli to může implikovat "hoď mi to".
Celý to kouzlo je napsaný fakt odflákle musim říct. Jakože neni nutně broken, ale míra, s níž to spoléhá na DMs ruling nebo na pro skupinu zaběhlý výklad je fakt vulgární.