Mně se hádanky podařily docela slušně použít v jednom dobrodružství odehrávajícím se ve Snovém světě.
Hned v úvodu se postavy v obrazu polí kolem jejich vesnice střetli s Polednicí, co by symbolem času, která je záhy přenesla do obrazu minulosti jejich předků. Než tak ale učinila, byla svolná postavám zodpovědět několik otázek o tom, kdo je "hlavní padouška", kvůli které se tam vypravili, co je asi čeká a napovědět jim, jak z toho ven.
Ovšem jako protiplatbu za každou odpověď (respektive vysvětlení jednoho "tématu") žádala odpověď na jednu z jejích hádanek.
Celé to tedy bylo postavené na dobrovolné bázi s tím, že bude-li se postavám dařit, budoucí průchod bude snazší a nebudou muset tolik spekulovat o tom, kdo a proč, protože se to možná dozví už teď (nebo nejpozději na konci, že :-) ).
Nezodpovězením hádanky se také hra nezasekla, protože se prostě jen nedozvěděli jednu z odpovědí, které ale nutně nepotřebovali.
(Taky tam byla mechanika risku, kdy mohli házet na "chytrost" postavy místo své, ale pak více riskovali. Pokud to zkoušeli jako hráči, riskovali maximálně nulovou odpověď).
Hádanky byly lehké a snažil jsem se, aby nějak souviseli s poli, obilím a časem (chleba, kosa, Měsíc a tak...). Měl sjem tam i "Dámu" a "Matku", což byly hodně volné asociace na hlavní padoušku…
Obecně se to hodně líbilo a hráčce kněze Svarožiče (patrona úrody a slunce) to šlo nejlíp, tak z toho byla patřičně nadšená, ale dařilo se i ostatním (radili si vzájemně). Za sebe musím říct, že jsem byl z tohohle pokusu velmi příjemně překvapen a řadím to do svého osobního fondu "kdyby se mi jen takhle dařila všechna hraní".
Kvůli specifickým podmínkám jsem to již nezopakoval, ale když se tu tohle téma objevilo, popřemýšlím jesště o podobných příležitostech, právě ve spojitosti s oslovováním Snových bytostí a podobně.