malkav píše:
Pravda, to jsem měl dát do uvozovek. Chápu, že ti nejde o to, aby byl systém dokonalý. Jen mi z tvých textů přijde (mám takový pocit), že do těchto pravidel šiješ kvůli osobním zkušenostem, které jsou založené na jejich nešikovné aplikaci.
To máš špatný dojem. Když si projdeš tuhle debatu zpět, tak zjistíš, že se moje nesouhlasné reakce týkají několika prohlášení o tom, jak jsou pravidla DnD vhodná pro začínající hráče, jak jim dávají dobrou náplň hry a představu o situaci, a podobně. Z mého pozorování tahle tvrzení platí jen pro část hráčů, zejména bojově a takticky zaměřených. Vedle nich je relativně velur množství hráčů, kteří jsou schopni taková pravidla a hry použít z jiných důvodů, kvůli kamarádům, kvůli tomu, že jejich skupině těch bojů není tak moc, případně se pravidla vůbec neučí a i po letech hraní spoléhají na to, že jim spoluhráči či GM řeknou, co čím kdy házet (docela častý přístup u holek, i když neříkám že většinový). Z toho vyplývají různé stížnosti GMmů že jejich hráči neznají pravidla (což obvykle platí tak pro jednoho člena jejich skupiny zcela a pro jednoho částečně, i v takových případech alespoň jeden hráč ze skupiny pravidla zvládá skvěle).
Tohle všechno mě vede k názoru, že pravidla DnD svou svou vhodností pro nováčky nijak extra nevynikají a pro začínající GMmy jdou spíše nevhodná, nicméně díky velké rozšířenosti a díky tomu, že se začínající GMmové nejčastěji rekrutují z více či méně zkušených hráčů to až tak nevadí.
Proti DnD nevedu žádnou křížovou výpravu, to nemám zapotřebí, jen popisuju, s jakými hráči se setkávám. Nejčastěji asi na netu, když hráči z Brna hledají skupinu, s kterou by hráli, tak jim dávám kontakty na lidi z Brna které znám. A přitom mívají různé požadavky - ti, kteří shání DnD skupiny to mají relativně snadné. Další mi řeknou, že nechtějí DnD kvůli figurkovým bojům, tak tam říkám, že někteří lidé hrajou DnD i jinak, a že by to s nimi mohli zkusit. A poslední skupina nechce DnD vůbec, ať kvůli settingu nebo svazujícím pravidlům, tak těm vysvetkujuy že jsou i úplně jiná pravidla.
Zbytek je debata se Sirienme o tom, jak moc jdou pro hráče zábavné fillery v podobě více či méně náhodných bojů a jak moc byly zábavné v minulosti. Na což mám ten názor, že koho o generaci zpět nebavily, tak ten buď začal hrát jinak, pokud ve skupině bylo víc lidí takovým názorem a zejména pokud dělal PJje, a z nich pak vznikli lidé používající jiné systémy, tvořící vlastní pravidla i lidé tvrdící, že na pravidlech záleží méně než na hráčích (tedy většina z nás, co jsme tady) nebo pokud byli ve skupině osamoceni, tak RPG (obvykle) přestali hrát úplně, zařadili ho do škatulky nevyhovujících her a z komunit lidi formující další podobu této zábavy vypadli úplně. Výsledek je ten, že u nás i ve světě prostě převažují hráči Dračáku či DnD ne proto, že by to byla nějak výrazně lepší pravidla pro začátečníky, ale prostě proto, že byla a jsou nejrozšířenější, formují hráče i obecné vnímání RPG mimo komunitu (takže třeba pro hráče deskovek je Descent nebo Gloomhaven často zcela čistokrevné RPG, a pro hráče PC her je RPG Diablo a WoW, protože se tam bojuje, leveluje a odemykají nové schopnosti, což jsou pro ně zásadní atributy RPG).
A kromě toho se opakovaně setkávám a lidmi, kteří hrajou se mnou, začali hrát třeba ve dvaceti až čtyřiceti letech a říkají mi, že tahle pravidla jim vyhovují výrazně víc - přesněji jim vyhovují natolik, že po letech kdy je RPG nijak nezaujalo mi píšou, kdy bude další hra.
Z toho všeho pramení, že tvrzení "DnD je vhodné pro nováčky" nikdy nevydržím přejít bez reakce, protože pro mě je DnD jedna z her, které je možné nováčkům nabídnout, pokud odpovídá jejich preferencím.