Aegnor píše:
A jsou nějaké pravidla, se kterýma GM nováček nezápasí? (Imho bude nezkušený GM mít problémy i s Omegou.)
Víc, než s kdečim jinym.
Ono tyhle "vyprávěcí" a "vyprávění moderující" systémy jsou "jednoduché" pro lidi, co už znají strukturu RPG vyprávění a dokáží ho držet intuitivně. DnD je pro začátečníky super mimo jiné v tom, že dává tomu vyprávění jednoduchou a snadno sledovatelnou osnovu. Máš fáze nějakýho tlachání a máš nějaký encountery, přičemž ty encountery mají velmi jasně danou strukturu (kolo, tahy, akce...) a jsou "povědomé" z jiných her (videoher, deskovek...)
V tom má DnD ohromnou sílu - ono Jerson si sice stěžuje, že začínající teenage DM nahází na hráče hromadu bojovejch encounterů, jenže pro všechny kolem stolu je hrozně snadné sledovat, co se ve "hře" vlastně "děje". Pak zpětně si z toho seskládají nějakej příběh průchodu podzemim a pak ještě pozdějc to začnou rozmělňovat víc a víc roleplayingem a proniknout do toho a dokáží najít strukturu a zábavu i v těch nebojových pasážích (a skoro všichni by měli vědět, o čem mluvim, protože nás takhle většina začínala - byť to je možná dávno a chápu, pokud paměť selhává, sám se musim hodně snažit, abych si hry z tohodle "hrůznýho" období vybavil).
V tomhle sou pak hodnotné i tyhle "podivný" náhodný události, protože sice Ti přijde že sou o ničem, ale pro začátečníka kterej nemá zaběhlou strukturu vyprávění a neví, jak pracovat s příběhovejma prvkama hry nabízí možnost do hry vložit něco s jednoduchou strukturou, co se dá snadno sledovat a odehrát a co dá hře nějaký nový tempo a obsah a umožní to držet věci pohromadě.
malkav: já myslim, že se pleteš. Jako schopnost vyprávět příběh pomůže, ale RPG má dost jinou dynamiku než běžný vyprávění tim, že je kolaborativní a ještě provázaný tou "game" složkou.
Já bych za zkušenýho DMa označil asi takovýho, kterej dokáže pracovat se hrou i mimo systémově ohraničené scény (souboje atp.) a držet jí zábavnou a v pohybu i skrz "nezarámovaný" dění, roleplaying, popisy atd. a přitom to netáhne jen na sebe, ale nechává prostor hráčům aby se zapojovali tak moc, jak chtěj. Cca.