Mě přijde, že to tu de celý do zbytečnejch extrémů.
Log&spol rozjeli kampaň, na nižších levelech dostali párkrát nečekaně přes tlamu, nejspíš protože čekali, že "příběhový" je v protikladu k "drsný". Což rozhodně neni nutný a popravdě - nic ve zlym - osobně sem od začátku trochu čekal, že DiA bude dost drsný, protože ten modul posílá hráče do samotnýho Pekla a byl uvedenej jako pro "zkušené DnD hráče", což si překládám nejen jakože "hráči co umí roleplayovat a hrát na ostatní" (to nemusim u modulu anotovat předem...), ale i jako "hráči co znají systém a umí v něm trochu kombit a dohlédnou důsledků systémových voleb".
Následně místo toho, aby řešili svůj přístup k těm encounterům nebo aby si s DMem ujasnili, jak by to chtěli hrát (a aby např. pozměnil prezentaci těch encounterů nebo je rovnou systémově třeba o 20% seškrtnul), tak to tu začalo obratem sklouzávat k tomu, že je celej modul nějak špatně. Což mi přijde dost divný, protože když byly přestřelený encountery v dřívějších modulech, tak o tom bylo slyšet, zatimco u DiA o tom tady teď slyšim poprvý (ale možná se mi to jen nedoneslo?)
Pak tu pár lidí (Šaman, Jerson) co mají na DnD (-like hry) trochu pivku kvůli vlastnímu dost specifickýmu hernímu stylu nebo dřívějším traumatům ucítilo krev ve vodě a začalo tu lítat něco o tom, jak je špatně celý DnD. Což je jako sorry dost WTF úsudek, zejména když to co tu lítá jako příklady věci sou věci, co hráče DnD z většiny spíš nijak netrápěj.
Ohledně těch konkrétních věcí, co tu padaly:
Ne, žádnej modul fakt nemůže bejt navrženej tak, aby fungoval pro libovolnou skupinu, co si hráči vytvořej - DnD se dá hrát ve 3 nebo v 8 liedech (což samo o sobě dává rozsah SUM HP a DPR skupiny od X po 3.5*X) a daj se tvořit skupiny od optimalizovanejch gamistic komb přes tradiční mišmaše až po tematicky stylizovaný specifika (parta "žoldáků" - všechno fighteři, univerzitní výprava - všechno sesilatelé...) což ten rozsah SUM HP a DPR (a ACček atd.) posílá do škály kde dosažitelný maximum je určitě víc jak pětinásobek rozumně uvažovatelnýho minima. To se prostě fakt vyvážit nedá. Z toho co sem viděl tipuju, že Wizardi vyvažujou adventures někam na vyšší střed, tj. cca pro skupinu 4 optimalizovanějších nebo 5 rozumnej-mišmaš postav. DiA je možná vyvážený trošičku vejš (??), na 5 optimalizovanějších nebo 6 mišmaš postav, proto to varování předem že to je pro zkušené DnDčkaře.
Každopádně pointa je, že jakejkoliv modul vždycky předpokládá, že nebude DMem využívanej slepě a že DM věci dovyváží podle svojí skupiny (kolik má hráčů, jak optimalizovaný maj postavy, jak ke hře přistupujou - to může dělat hodně, v Combat as War může bejt skupina 3 postav hraná 3 brutálně taktizujícíma hráčema víc likvidační, než skupina 6 postav hraná 6 hráčema co to taktizování moc nehrotěj).
DnD 5e rozhodně nemá nějakej zvláštní problém s TPKčkama atp. Ano, na prvních levelech sou postavy křehčí. Buď tam není nutné trávit tolik času, nebo se k tomu dá adekvátně přistupovat. Ono když postava padne na 0HP, tak tam 5e má pořád dost slušnej buffer 3 death saveů s možností stabilizace (nebo nějakýho healingu atp.) a rád bych pro některé lidi okolo poznamenal, že DnD neni storygame, takže fakt neni namístě brečet nad tim, že umožňuje (resp. nijak nebrání) smrtící eskalaci už ze začátku sezení atp.