Když jsem já vysvětloval hráčům, se kterými jsem začal hrát a nikdy nehráli žádné RPG, ale znali Pána prstenů, tak jsem pravidlovou část vysvětloval asi následovně. Budu předpokládat, že je třeba vysvětlit pouze pravidla, nikoli princip RPG a jak hrát.
D&D obsahuje jediné pravidlo, dle kterého se vyhodnocují všechny situace ve hře. Pokud je třeba cokoli ověřit, určí se Atribut, který se pro dané ověření nejvíce hodí a jako základ se vezme jeho Bonus. Pokud je pro postavu daná činnost přirozená nebo je v ní trénovaná, přičte si Zdatnostní bonus. Dále může obdržet Bonus nebo Postih podle situace, ve které se nachází. Hráč hodí D20 a přičte výše zmíněné. Pokud je postava ve výrazně výhodné situaci, může si hodit 2x a vybrat si lepší z obou čísel na kostce, pokud ve výrazně ztížené situaci, hodí si dvakrát a vybere horší z hozených čísel na kostce. Výsledný Součet se porovná proti Obtížnosti. Obtížnost je určena podle situace na škále Lehká (10), Střední (15), Těžká (20). Pokud Hráč vyrovná nebo překoná svým hodem Obtížnost, postava uspěla v ověření, pokud nepřekoná, postava při ověření selhala. Co konkrétně znamená úspěch a selhání záleží na situaci.
Řešení specifických situací může rozšiřovat základní pravidlo vyhodnocení, což už je popsáno jednotlivě. Nejčastější úpravou je určení Obtížnosti, která je dána předem a není proto třeba ji určovat před akcí, například v případě obrany postavy, odolání kouzlu a podobně, nebo určení Atributu, který se pro danou činnost použije pro vyhodnocení.
Dále hra obsahuje část, která určuje, co vše postava vydrží a jak je schopna odolávat újmě. Schopnost odolat újmě je dána Životy. Pokud postava utrží újmu, podle konkrétní újmy je určeno, o kolik životů přijde. Újma se odečítá od Životů postavy. Jakmile postava přijde o všechny své Životy, je vyřazena ze hry, dokud jí není pomoženo a újma není zažehnána. Ztracené životy se obnovují odpočinkem.
Ve hře je dále obsažena magie, a to skrze konkrétní naučená Kouzla. Postava, která umí kouzlit, má sestavu svých naučených Kouzel, která dokáže sesílat. Kouzla se dělí na Triky, které dokáže postava seslat kdykoli a Zaklínadla, na které postava potřebuje určité množství magické síly, aby je byla schopna seslat. Magická síla je zde reprezentována Sloty a každé Zaklínadlo vyžaduje určitý Slot na své seslání. Použité Sloty se obnovují odpočinkem.