malkav: oh my oh my... to je paměť komunity skutečně TAK špatná? Nebo si tehdy ještě nebyl okolo a podařilo se Ti to až doteď dokonale míjet?
Pro velký historický úspěch si tedy v krátkosti zopakujme Karpianovu RPG komunitní "kariéru", tak, jak je velmi dobře zdokumentovaná (viz odkazy) a minimálně některými z nás i pamatovaná.
KONČINA (KONČINY?)
Zhruba před 6 lety Karpianus&spol (nadále K&s) slavně oznámili projekt
Končina
-
viz tato diskuse
...tento přetékal ohromnými sliby a přísliby a to zejména:
- nový originální setting
- nová originální pravidla
- super-rozsáhlá online podpora (web appky, mobile appky, interaktinví mapy a kdesi cosi...)
...pojďme postupně:
Ad systém: Na dotaz proč nepoužije nějaká už existující pravidla (Fate, DnD...) K&s velkolepě odpověděli, že tato "nastudovali a shledali nevhodnými". Všichni čekali, co teda přijde. To co přišlo byl dost primitivní, ale přitom dost disfunkční skill-based system.
- Tento se pak několik let pokoušeli opravit
- Poté, co zjistili, že na to nemaj, si povolali pomoc z RPG Fóra (onge?)
- ...ani to nepomohlo a nakonec rezignovali zcela a přešli na DnD 5e (které předtím smetli ze stolu s tím, že vůbec nevyhovuje)
celý vývoj doprovázela značná arogance ve stylu že kritika je bezpředmětná, rady nejsou potřeba, jiné systémy sami dobře znají (velmi, VELMI ironické v kontextu Naokim výše citovaného...) atd.
Ad online support: Slíbený online support byl opravdu megalomanský. Viz velkohubá
skrytá reklama ve Skore která kromě jiných nesmyslů slíbila "podporu co neexistuje ani na západě" - v době, kdy všechno přetékalo appkama pro 4e. (Pro detail všech konin co tam jsou viz můj přehled o 2 stránky dál)
- v konečném důsledku nevzniklo VŮBEC NIC a to ani v betaverzi
- vyšel nějaký jeden článek jako "příslib" pro budoucí placený (!!) článkový obsah (záměr byly micro-payments). Kvalita byla... ne přímo zlá, ale dost nevalná. Nic dalšího nenásledovalo.
- celá věc byla opuštěna v naprosté tichosti
Ad setting - obecně... by šlo o kvalitě a originalitě diskutovat - shrnul bych to jako "not THAT bad, ale originální jen pro někoho kdo žánr nemá vůbec načtený". Ale budiž. Nicméně, připomeňme si některé kvalitní faily:
- předešlu, že celá Končina byla (a je) propagovaná jako produkt od 12 let věku (!!!)
- jedna z ras měla explicitně pedofilní estetiku. Vzhledově popsaná jako dětsky (až předpubertálně) vypadající, explicitně deklarovaná jako sexuálně-otrocká.
- jedna z ras byla dokonalé ospravedlnění agresivního znásilnění (musí, aby přežili) spolu s perfektním tool-setem pro daný účel (auto-zdrogování oběti, zapomnění), s do světa vepsaným victim-blamingem se smrtícími následky pro ženy znásilněné nebo pro otce "nevhodně" těhotné mimo manželství (explicitně uvedeno, zpracováno v ukázkové zápletce) a aby to nebylo dost tak znásilnění mělo vždy za následek smrt při porodu (resp. "porodu" - doslova Alien-style vyrvání se dítěte z dělohy)
- ...jedna z ras byla výborné ospravedlnění pro objektivizaci žen, ale to už je oproti výše uvedenému jen třešnička (takových by se asi našlo ještě pár dalších)
...poté, co byli K&s na toto upozorněni, tak to začli intenzivně OBHAJOVAT. VŠECHNO. Přitom padaly výborné perly jako:
- jsou to výborné kreativní a originální nápady (viz i to Skóre)
- problém je jen v odmítnutí BDSM estetiky, Karpianus má tuto rád, takže mu to přijde ok
- cílem ve skutečnosti bylo, aby ona znásilňující rasa fungovala pro tvorbu tragických hrdinů co trpí svým údělem
- ona pedofilní rasa ve skutečnosti nevypadá dětsky (jsou to jen metr vysocí hezcí hermafroditi označovaní jako "víly" co jsou popsaní jako drobní... etc.)
NAKONEC, po DLOUHÉ době, někteří členové týmu pochopili problém a od věci se distancovali. Od Karpiana padla omluva, která byla ale od pohledu brutálně neupřímná a bylo zjevné, že nemá tušení, za co se má omlouvat.
- Toto se následně potvrdilo o roky později, když
Karpianus na RPG F otevřeně přiznal, že nechápal problém a pochopil ho až po X stranách další diskuse.
Nicméně, touto zábavou historie nekončí, takže vesele pokračujme dál.
KROTITELÉ DRAKŮ
...reference viz začátek této diskuse...
Po failu Končiny (Končin? Jak to chceš počítat - systém je jedna věc, setting po sérii auto-cenzur přežil, celá idea online supportu se zhroutila... jeden projekt? Dva? Tři?) přišli K&s (v trochu odlišném "&s" složení) s dalším způsobem jak se prosadit jako uznávané celebrity - udělají herní video-záznamy! A ne jen tak ledajaké - bez jakékoliv předchozí zkušenosti s věcí (nepotřebují, jsou přece od TV fochu...) udělají super-profesionální, se střihem, post-produkcí...
...budu fér. MYŠELENKA nebyla špatná. Idea prostřihaných dílů v relativně krátkém formátu s postprodukcí... byla hezká. Bohužel:
- Už na úvodní ukázce bylo bolestivě cítit, že nikdo ze zúčastněných nemá moc zkušenost s hraním na kameru
- ...nebo, když jsme u toho, s DnD - perla co mi uvízla v hlavě bylo Karpianovo "na usnutí si hoď na Odolnost, ale vyšší je horší (=chceš neuspět abys usnul)", ale to nebylo to jediné
- K&s s touhle 20 minutovou ukázkou (co ukazovala hezký formát s bohužel mizerným obsahem) zvládli jít a říct si na startovači (nebo tak někde) o 600.000
- - většina z toho měla jít do zvuku (i když přidaná hodnota už podle většiny nebyla cítit), něco do grafiky atp. V podstatě 600k rozdaných kamarádům za věci které by šly asi utratit líp - nezkušenost se streamingem (a zkouknutí asi 2 nebo 3 jiných pořadů které LK jako jediné kdy přímo jmenoval, což bylo prohlášeno za "expertnost") se holt opět projevila
Jako dříve, prezentace a realita se rozcházeli až na úroveň co by šla označit za lhaní. Např. když K&s viděli, že jim komunita těch 600k nedá, tak začli ve velkém cheatovat a do "fanouškovského" startovače začli sesměrovávat peníze od čistě komerčně-firemních sponzorů. Když někde uslyšíš, jak vybrali skoro půl mega - ne, nevybrali, vybrali co pamatuju něco přes 200k, zbytek byly tvrdý sponzoringy.
Ani tak to nicméně nezvládli a startovač krachnul. (To je další fail projekt.)
Idea streamování jako laciné popularity se nicméně zalíbila a tak se K&s rozhodli ve streamování pokračovat. Uplynul rok, během kterého 2 členové týmu (minimálně, co sem sám viděl) naprosto bez skrupulí propagovali svůj stream v jimi moderovaných pořadech na ČT (hezky zužitkované koncesionářské poplatky, btw.) a běželo i jiné promo (články, weby...)
- přesto po roce této masážové kampaně mají jejich herní videa... kolem 700 +-200 views
- jejich neherní videa (balast okolo - zákulisí, rady pro GM...) okolo 150 views
...což jsou v kontextu vší té dřívější i současné propagace v porovnání s jinými kanály naprosto směšná čísla, což je za mě další fail (už... pátej? Pokud pudu po dílčích projektech a ty věci ze settingu nebo online podpory budu agregovat do jednoho)
JESKYNĚ A DRACI
Tady budu z očividných důvodů zainteresovanosti jen velmi stručnej a omezím se na čistě zcela veřejně známé:
- Rok a půl zpátky Karpianus od Skavena převzal J&D
- ...projekt obratem opustila většina pomáhajících autorů, protože s K nechtěli mít nic společnýho
- Půl roku bylo ticho. K sám přiznal že nedělá nic protože se soustředí na startovač Krotitelů a na J&D se vrhne až potom, co tento skončí.
- Startovač skončil v půlce loňského července. Začátkem září Skaven oznámil, že Karpianus s J&D skončil a hledá se někdo, kdo by to převzal.
...to je asi tak šestý fail v řadě.
Takže, všimni si:
- fail, fail, fail, fail, fail... některé z nich opuštěné v tichosti (masivní online podpora!), jiné vyřvané ve velkém (startovač...), některé neškodné (zoufale špatnej vlastní RPG systém), jiné naprosto děsivé (pedofilní estetika, znásilňování...),
- úspěch doteď žádnej (MOHL bys argumentovat, že pořád dál streamují - to by byl jeden, za mě ale krajně pochybnej jak kvalitou, tak faktickym výsledkem - sledovaností)
Za posledních 6 let dělali K&s cokoliv, jen aby získali pozornost a uznání - vlastní systém, setting, komerční RPG projekt, startovač... Přitom je neustále provází následující motivy:
- naprosto netuší, co se chystají dělat (design, streaming...)
- vrhají se do všeho s gigantickými cíli, kterým se nejsou schopní ani přiblížit
- mají kolem toho miliardu proma a keců, které ale nepotkávají reálně pozorovanou kvalitu
- nikdy nepřiznají chybu, ke všemu se staví s ničím nepodloženým nárokem na uznání
- předchozí faily zásadně přechází mlčením a vše nové se snaží prodávat jakoby měli nejen čistý štít, ale jakoby šlo o etablované tvůrce (protože důležité zjevně je jak dlouho jsou okolo, ne kolik toho udělali úspěšně)
EDIT: jinak tohle je samozřejmě "krátké" shrnutí toho hlavního a nejvíce křiklavého, full verzi s mnoha dalšími detaily a mnoha menšími perlami si můžeš nastudovat v odkázaných (a dalších) diskusích.