Jerson:
Pro jistotu - fakt nehodnotím, jak jsi to odehrál tenkrát a je mi to šumák. Vyjadřuju se k tomu, co tvrdíš teď a dnes.
Jerson píše:
Proto jsem se také ptal Markyho, v čem se mechanicky situace s úmyslným skokem do lávového jezírka, stoupnutím před vlak (v plné rychlosti) nebo vystřelení se z běžného velkorážního děla od úmyslného vkročení do nicoty, bez jakýchkoliv pokusů a přes jednoznačné varování. V jakých případech si - podle vás - hráč zaslouží ještě další varování, jasné oznámení smrtícího následku, opravný hod?
Už jsem ti odpovídal, nicméně díky za položení dotazu znova, protože prefektně ukazuje tu možnou neshodu už tím, že údajně tytéž otázky kladeš najednou jinými slovy a mohou vyznívat jinak. Super pro diskusi také je, že každý z nich ukazuje trochu jiný důvod pro případnou neshodu.
Pro jistotu ještě ocituju původní dotazy:
Jerson píše:
Marky, jen abych to pochopil - když hráč řekne, že jeho postava úmyslně skočí před rozjetý vlak, do spuštěné pece na tavení oceli, nechá se vystřelit z klasického děla, taky potřebuješ nějaká opatření?
Takže:
1) Lávové jezírko versus tavící pec:
Tavící pec v provozu byla jedna z mála věcí, kde jsem zmínil, že asi nikdo nebude mít pochybnosti o tom, jaký osud ho tam čeká.
Jakmile se to posune k lávovému jezírku, už to tak jednoznačné není. Pro jistotu zeptal, proč tam skáče a co tam chce dělat. Protože třeba už je riziko, že v představě hráče je tu a tam na povrchu je tu a tam taková ta zatuhlá krusta, po které by mohl někam třeba přeskákat....
2) Stoupnutí vs skok před vlak.
Když hráč udělá něco takhle sebevražedného, je to pro mě velký červený prapor, že se nám někde rozjela představa o fikci. A ostatně ty sám to ukazuješ, když kladeš podruhé zdánlivě ten samý dotaz, ale ve skutečnosti mnohem úžeji vymezuješ to, co ti předtím přišlo tak jednoznačně nebezpečné.
Původně jsi psal o skákání před rozjetý vlak, ale teď je to najednou stoupnutí před vlak v plné rychlosti.
Ono se totiž klidně mohlo stát, že hráč řekl "skáču" a ty sis pod tím představil "stoupnu" a podle toho to vyhodnotil. Jenže on chtěl třeba přeskočit na druhou stranu. Nebo chtěl skočit před vlak a lehnout si mezi koleje.
Taky jsi řekl "rozjetý vlak", a teď upřesňuješ, že tím myslíš rychlík v plné rychlosti, ale hráč si klidně mohl představovat posunovací lokomotivu a chtěl tím, že překáží na kolejích donutit strojvůdce k zastavení.
A nakonec, možná se rozchází i vaše představa o žánru. Možná jste si řekli, že hrajete nějakou superagentskou hru - a hráč má představu, že je kapitán Amerika a supersílou rozjetou lokomotivu zastaví, zatímco ty si představuješ "jen" Jamese Bonda.
Zkrátka "skáču před rozjetý vlak" je perfektní ukázkou toho, co nevyhodnocovat bez dalšího GM-Fiatem jako sebevražednou akci, ale naopak okamžitě se ujisitit, že všichni vnímáme tu situaci stejně nebezpečně a že se nám fatálně nerozschází představa o fikci.
3) Výstřel z velkorážního děla - ten zase drsně smrdí tím, že jsme se minuli v hraném žánru. Vždyť je to klasické klaunské číslo! A každý, kdo koukal na Gumídky, tak viděl, že Stoupu ve skoro každém díle čekal výstřel ze Šutrometu! A vždycky to přežil...
Pokud se hráč nechává vážně vystřelit z velkorážního děla, a ty mu to chceš realisticky vyhodnotit, tak v první řadě do očí bijící, že hrajete každý úplně, ale úplně jinou hru.
A pokud se ve hře, kde se střílejí postavy z děl, objeví Nicota, tak bych si byl skoro i jistý, že nepůjde o nicotu smrtící a okamžitě desintegrující, nýbrž o nicotu, do které si občas někdo zaběhne a když zjistí, že je uvnitř, tak se mu protočí nožičky jako roadrunnerovi, když utíká před kojotem, ozve se série dutých ťukajících zvuků a ono honem, honem rychle zase vyběhne do normálního světa a ještě za sebou ty dveře s hlasitým BANG! zavře.
4) V čem se tyhle příklady liší od úmyslného vkročení do nicoty?
Každý v něčem jiném a skoro všechny ve všem.
Nicota je abstraktní pojem, který může znamenat i jiné věci, než okamžitou totální a absolutní destrukci. Může to být destrukce pozvolná, může to být fantasy synonymum pro vakuum, může to být zvláštní místo ve kterém neběží čas ani neexistuje nahoře a dole. A může to být taky prostě jen prázdná místnost, ve které je absolutní tma, nebo zkratka červí dírou. A může to být komixové místo, ze kterého vyběhneš, když tam omylem zaběhneš a ještě z toho je gag, který pobaví všechny spoluhráče.