MarkyParky píše:
Já se docela intenzivně snažím si vyměnit vůbec nějaké alespoň trochu fungující preventivní techniky/rady/zkušenosti, protože v téhle diskusi jsou zoufale nepřítomné - až na Yorkovo "vyjasňujme si to, i za cenu mírného spoilování" a Jersonovo "nikdy nedávejte falešná varování", které navíc obratem kompromitoval, tu zatím mnoho takových nepadlo.
Drobný problém je, že řešíš otázku, kterou jsem si já vůbec nepokládal. V tomto případě šlo o hráče, se kterými jsem hrál už rok, hráli jsme Dračák, takže stylem, kdy do každé podezřelé věci napřed šťouchali holí, měli rukavice, kryli se štítem, truhly otvírali jen holí když stáli v boku, s plným nádechem, každé místo napřed prohledávali, detekovali magii, do podezřelých míst házeli pochodně, kameny, posílali své zvířecí společníky, atd.
A v takové situaci jsem před ně na zapadlé místo jeskyně postavil tyto dveře, přičemž je ani netlačil čas, ani nepřátelé, ani nehledali jedinou cestu ven nebo jedinou cestu dál - obojí měli dostupné a bez překážek. Dostali jasně psanou výstrahu, přičemž se ve hře předtím žádná falešná výstraha na smrtelné nebezpečí nevyskytla.
Předtím, než kouzelník do toho portálu bez dalších obvyklých průzkumných akcí vstoupil jsem se ho ještě zeptal, zda skutečně chce vstoupit do nicoty, o které nic neví. Nepamatuju si přesně, co jsem mu řekl, je to asi 23 let, ale opravdu jsem se chtěl ujistit. Jediná věc, kterou jsem mohl udělat a neudělal byla říct mu natvrdo, že ho vstup do toho portálu zcela zlikviduje - nicméně tak se Dračák nehrál ani podle pravidel, ani podle zvyklostí naší skupiny.
Řešit možnou smrt nějakým hodem je pro mě jen alibismus PJje, protože bych ten hod nejspíš zfejkoval, a když bych řekl, že se kouzelník nedovážil vstoupit nebo ho něco varovalo (a to vše na základě hodu), stejně by tam ten hráč chtěl vlézt. Navíc takový postup reálně znamená vzkaz "Hráči, neřešíš situaci tak jak PJ předpokládal, takže použije pravidla, aby tě navrátil na správnou cestu, a bere ti z ruky ovládání tvé postavy, tedy jedinou věc, nad kterou máš ve hře skutečnou pravomoc."
Neznám žádné řešení, jak bezpečně a informovaně postavit takovou situaci (protože to rozhodně není "překážka") před skupinu hráčů, jejichž chování neznám, a bez pravidel / settingu, který zavedl dost velkou předběžnou opatrnost v případě podezřelých věcí. Nicméně stále nevidím rozdíl mezi dveřmi do nicoty a třeba zatopenou úzkou jeskyní, ve které nebude možné se ani otočit. Může z toho být cool akce, může to postavu zabít, a pokud do toho postava hráče vleze bez předchozího průzkumu, je jen jeho vlastní chyba, pokud tam zemře.