LokiB píše:
jde o míru abstrakce, kterou tam někdo chce vidět. pro dost hráčů není moc přirozené si pak představit potřebu "léčení" těchto ztracených životů kupříkladu klerickým magickým léčením.
Ještě chvíli nebo párkrát a už fakt sepíšu vysvětlující článek, protože číst tuhle diskusi co rok a půl začíná být ne moc zajímavý :D
Problém u DnD je že pracuje s nějakou abstrakcí kdy:
a) se postavám nestávají žádné dlouhodobé újmy (zranění), podobně jako se tyto nestávají hrdinům v epických ságách (Achiles ani Herkules nebo Jáson a další občas umřou a občas ne, ale prakticky nikdy si nezlomí ruku atp.)
b) postavě je umožněn nějaký rychlý refresh.
Tohle samozřejmě nemusí sednout všem hráčům a ani to nezapadá do všech herních stylizací. Ty tabulky zranění jsou poměrně dobrá abstrakce - HPčka dál udávají míru výdrže a krizových rezerv postavy (kolik nezdarů postava snese) a zranění dokreslují specifické situace.
Bohužel to naráží na dva problémy.
První je, kdy ta zranění vyvolat. Když postava klesne na 0HP (popř. selže v death save) to je takové nejvíc předvídatelné (gamistické, čitelné, snadné vyvážit atd.), ale bohužel to zároveň nevychází vstříc tomu dojmu hráčů o tom že zranění je něco co se postavě přihodí předtím, než postava padne.
To se dá řešit přes zranění která nastanou (mohou nastat) při kritech nebo při zásahu nad určitou úroveň HPček (např. 1 hit za 1/4 a víc HP) nebo při poklesu pod určitou hranici (např. pod půlku - to bude tvořit zajímavé taktické prvky spolu s léčením, protože postavu těsně pod půlkou HP nebude zrovna rozumné léčit v průběhu boje...). Osobně by mi asi nejvíc vyhovovalo, aby postava která je vystavená takové situaci házela nějaký save proti zranění (CON nebo tak něco)
Tak nebo tak skutečnost že designeři neví, k čemu se hráči (DM) přikloní, způsobuje, že udělat jednu tabulku která by tohle pokrývala je spíš nemožný. Zásadní zranění (ztráta - minimálně funkční - oka či končetiny a podobné hard efekty) víc sedí pro ty případy kdy zranění nastane na 0 HP a níže (zejm. při failed death savech), pro případy kdy zranění může nastat z kritu nebo z nějaké velké rány se zase spíš hodí nějaké méně permanentní efekty (řekněme nanejvýš zlomeniny, otřesy atp.)
Osobně bych ani neviděl problém v tom pojmout to reverzně a jako ve V5 - jedna tabulka v níž se 1d20+X určí jaké zranění nastane, vyšší zranění jsou horší, X je modifikátor situace která hod na zranění vyvolala (tzn. např. krit bude +0, pokles na 0HP bude +4 a druhej failnutej death save bude +8) - tím by se to dalo odstupňovat a dát např. ty fatální efekty (ztráta oka atp.) až úplně nahoru aby na ně šlo "dosáhnout" jen v patřičné situaci. (Totéž lze udělat opačně a odvodit to z nějakého saveu na zranění. Krit bude dávat DC 12, 0 HP DC 15 a failnutej death save DC 20 a typ zranění se určí případně podle toho o kolik postava failnula tenhle save)
Druhej problém je, že všechna ta pitomá léčící kouzla by bylo potřeba přejmenovat a místo "uzdrav zranění" by tam mělo být něco jako "obnov vitalitu" nebo "morální posílení" nebo "odpočinek" atp. Kouzla léčící skutečně zranění by měla být pak vyhrazená pro odstraňování těhle efektů "skutečných" zranění.
Maelik píše:
Na druhou stranu se spíš do rána vzpamatuješ z namožených zad než ze zlomeného žebra.
Z trošku namožených zad možná. Jinak moje osobní zkušenost z různých sportů a bojových umění říká, že si asi spíš radši zlomim nějakou kost než abych si něco nějak protivně natáh, namoh atp. Ta kost se léčí o hodně líp.
Ale tady je prostě rozdíl v tom do jaké míry to je nějaká námaha / únava atp. (namožená záda = efekt HPček) a kdy už by to bylo jako zranění (namožená záda = natažené svaly + natržené šlachy)
Šaman píše:
Takže se vracíme ke stresu a následkům, ale s větším pochopením proč je to tak a ne jinak
...a přitom si stačilo přečíst ty vysvětlující články (ani ne nutně místní) a dozvěděli byste se totéž bez toho abyste to rok hráli podle horšího systému :)
Šaman píše:
Jedna z věcí, která se nám ale v originál Fate 4e nelíbí je časté vymýšlení (a zapisování) následků. Takže uvažuji
...nad tím, že si v System Toolkitu nastuduju stavy (conditions)? :)
Oups, nope, tak sem to tipnul blbě :(
Ale stejně bys na to moh mrknout, je to předpřipravené řešení přímo pro tenhle typ problému ;)