sirien píše:
fakt by mě zajímalo, jak by Skaven bez Kostky pracoval na JaD.
Ještě jednou předestírám, že jsem mluvil zejména o situaci v USA.
ShadoWWW píše:
Hráči RPG už nejsou okrajoví geeci
Začalo to tím, že Chris Perkins
prohlásil, že "geekovská a nerdovská kultura je nyní už prostě jen kultura." O bezprecedentním oživení DnD mluví i
The New Yorker. Nebo článek na
EnWorldu. Četl jsem nedávno i článek, že na RPGčka se v USA přestali dívat s opovržením i díky gamifikaci v byznysu (zejména v team-buildingu, ale i řízení teamu jako celku) či v psychologii (zejména u dětí, které vžitím do imaginárního hrdiny jsou schopny mluvit o věcech, o kterých by jinak nemluvily). Bohužel ten článek se mi nepodařilo dohledat.
ShadoWWW píše:
A to nejen díky hrám, ale i Twitchi, YouTube; obecně streamování a sociálním sítím
Facebook je dobrý hlavně na eventy, zejména Adventurers League. To je ale spíš okrajová záležitost.
Twitter má větší dopad. Zejména to, že poprvé v historii se Wizardi otevřeli a aktivně na něm komunikují s komunitou. (Kdyby si tak z toho vzal příklad český Altar...)
Youtube a Twitch mají ale zdaleka největší dopad.
9 milionů diváků DnD na Twitchi je víc, než počet Američanů, co v posledním roce hrálo DnD (8,6 milionu). Colville a Mercer dnes mají na DnD nováčky větší vliv než jakákoli DnD příručka nebo článek na internetu. A nejsou sami. Jen na oficiálním wizardím twitchi je,
pokud počítám správně, dnes už 12 streamujících skupin a na YouTube jsou další a na Podcastu jsou další. Konec konců Tal’Dorei Campaign Setting od Critical Role byl velmi úspěšný a Colvillův KS s více jak dvěma miliony dolarů byl nejúspěšnější RPG kickstarter vůbec (a byl tak úspěšnější než KS Kingdom Come). Mercer i Colville mají víc subscriberů než rpg.net nebo EnWorld aktivních uživatelů.
To, že se mění styl hraní přiznal i Mike Mearls už
před dvěma lety.
Píše:
"Mám toto oblíbené rčení," říká Mearls. "Rád říkám, že žijeme v post-Hře-o-trůny světě. A live streamy označil za největší hnací motor DnDčka. Proto taky nové věci oznamují často v létě na celovíkendovém streamfestu, kam zvou live streamery a nechají je hrát nová dobrodružství a diskutovat o DnD.
To, že video streamy daly DnD novou šťávu přiznávají i na
EnWordlu.
V ČR je situace pochopitelně jiná. Kostka má aktuálně enormní dopad. Díky místním překladům a článkům možná větší než všechna ostatní interenetová rpg fóra (s malým f) dohromady. Kostka má navíc to štěstí, že ji aktivně zmiňují facebook JaD i Gergonův Youtube kanál. Ale pokud půjdeme podobným směrem jako USA, pak sociální sítě, a zejména právě live streamy, budou mít stále větší význam na (v té době) aktuální RPG komunitu. Pár náznaků už je. Třeba že facebook Dračí hlídky sleduje přes 1300 lidií (kolik že to má aktivních uživatelů Kostka nebo RPG F?) A nedivil bych se, kdyby v budoucnosti měl Gergonův kanál větší dopad na RPG komunitu než Kostka, ať se nám to líbí, nebo ne.
Vem to ale z té lepší stránky.
Kdokoliv (i ty nebo Gurney) může vzít kameru a mikrofon a začít mluvit o RPG a dostat tak o něm povědomí mezi tisíce lidí, kteří by o něm jinak vůbec netušili. To je pozitivní, ne?