Jerson píše:
Citation needed
protože info stream sociálních sítí je z principu strašně informačně neefektivní. Což je poměrně dobře známej a ověřenej fakt kterej si můžeš dohledat, zajímá se o to hromada lidí od různých mediálních expertů přes informační teoretiky až po organizační specialisty (mimochodem pamatuju pokusy tvořit projektové OIS po vzoru soc. sítí v době kdy byly FB a twitter ještě v ranném rozmachu - byl to děs a všichni to zahodili, viz např. původní verze TeamBoxu). Hlavní důvody sou:
- takřka zákonitě špatnej poměr content/balast
- náročnost pročítání (projít 50 postů na FB jeden za druhym abys věděl o čem sou zabere výrazně víc času než projít 50 názvů diskusí na sturkturovaném webu)
- strašně špatná zpětná dohledatelnost
- ve skutečnosti dost unfriendly prostředí pro jakoukoliv strukturovanější diskusi (všechno podporuje super krátké (twitter) popř. krátké (FB) posty i komentáře, na rozsáhlejší posty to není stavěné)
- trendování kdy viditelnost informace není úměrná ani závislá na její důležitosti
...u FB k tomu pak dál přidej třeba fakt že Ti tamnější filtry předžvejkávaj co vůbec vidíš a nevidíš...
Ve skutečnosti to je tak špatný, že většina expertů na ifnormace a analýzy doporučuje sociální sítě ideálně vůbec nesledovat popř. je používat pouze striktně pro soukromé nebo fun-zájmové účely. Tj. FB může bejt cool věc pro někoho kdo si občas zahraje RPGčko a trochu ho to baví, ale pro někoho kdo chce pochopit game design, zjistit něco o historii, držet si přehled v reálných a ne jen zdánlivých aktuálních trendech atd. to je maximálně tak doplňková záležitost.
Jerson píše:
Z čeho usuzuješ, že komunita okolo RPG vůbec potřebuje nějaké články a fóra vůbec potřebuje, když většina hráců RPG u nás o nějakém RPG fóru nebo D20 v životě neslyšela?
...a stejně spousta těch, co o nás nikdy neslyšela, používá námi vytvořené překlady DnD 5e a Fate Core. A znáš Příběhy Impéria? Jakou šanci dáváš tomu, že by vznikly, kdyby se na RPG F kdysi nepřeložil Fate 2e?
Znáš Střepy snů? Budeš se divit, dodneska je někteří hrají a lidé je znají. Myslíš, že by vznikly bez RPG Fóra? Což jen tak nakousávám fakt, že bez těhle webů by Bouchi asi těžko hledal někoho kdo by udělal DrDII. A ještě hůř by pak hledal někoho, kdo by byl zároveň ochotný a zároveň schopný DrDII opravit do hratelné podoby. A fakt by mě zajímalo, jak by Skaven bez Kostky pracoval na JaD. A tohle sou všechno věci, které ovlivňují RPGčka i pro lidi, kteří o nás nikdy neslyšeli.
Ono totiž tyhle weby pak slouží i jako pool z něhož se generují aktivnější členové komunity. Lidi co organizujou GameCon a vedou na něm ty spousty her, které slouží jako ukázkovky pro lidi, kteří se s nimi můžou seznámit. A dávat je dál.
Sociální sítě jsou nadesignované na to aby zasahovali kvantitu lidí v první vlně. Což je jejich podstata a jádro jejich business modelu. Ale představa toho, že kvantita lidí které zasáhneš v první instanci je rozhodující faktor vlivu je zcestná. Sociologové a sociální psychologové už dost dávno popsali, že společenské trendy se řídí spíše skrze opinion makery než skrze plošný vliv na masu. A opinion makers jsou z podstaty aktivní lidé se zájmem kteří investují čas na to aby byli i někde kde ostatní nejsou (proto ti ostatní dávají váhu jejich názorům). Specializované weby jsou určené právě spíš pro tyhle lidi než pro tu masu. Podobně různé akce.
Ostatně to není nic co by neplatilo skoro všude jinde - Paretův princip je platný napříč spoustou oblastí.
Jerson píše:
Jinak co se týká historie na fórech, tak je to výhoda jen teoretická. 19 z 20 přispěvatelů raději napíše nový příspěvek na to samé téma, než aby se podívali do historie
Zaprvé to číslo sis vycucal z prstu a přijde mi jako totálně nesmyslný už jen protože naopak platí (a ano, podle statistik i na tomto webu) že na každého kdo něco napíše je 10 lidí co jen čtou. Tzn. naopak pasivní konzumace obsahu převažuje nad "psaním nových příspěvků".
Zadruhé i když se někdo do té historie nepodívá a položí otázku v novém příspěvku, tak se tam nejspíš velmi rychle objeví někdo, kdo ten dřívější zdroj zná a závěr z něj mu zopakuje nebo rovnou odkáže. Což sis mohl všimnout, že se tady na Kostce děje běžně (na RPG F míň, ale děje se to tam taky). Tj. ta hodnota zpětné dohledatelnosti zdaleka není jen o tom kdo se na věc podívá sám z vlastní iniciativy.
Kdyby Kostka fungovala jako sociální síť, pak by všechno co tu kdo (já, Alnag, Dalcor...) napsal před 10 lety bylo touhle dobou efektivně lost forever. Nicméně ono to je spíš napak že tu sou lidé, kteří to znají a jsou schopní z toho těžit. A to nejen ti, kteří tu byli už kdysi dávno před těmi deseti lety. Gurney třeba přišel pozdějc. Aegnor se sem ve srovnání se mnou a s Tebou dostal dost nedávno, ale za tu dobu tu zjevně už nabral velmi slušnej rozhled a to i u těhle starších materiálů.
Tzn. to že ty materiály třeba 95% lidí neuvidí je jedno - klíčové je, že těch zbylých 5% se k nim je schopných poměrně snadno dostat.
Jerson píše:
Stránky s články včetně d20 jdou nepřehledné
bla bla bla... jedna věc je když tohle neustále opakuješ v kontextu redesignu Sunrise na Nightfall atp.
Druhá věc je když tohle napíšeš v kontextu porovnání Koskty s Facebookem.
(mimochodem mě stránky s články obecně nepřehledné nepřijdou - možná je otázka jak moc je takové tvrzení pravdivé a jak moc to je jen výpověď o Tvém orientačním smyslu v kyberprostoru, nic ve zlém... ono taky znám lidi kteří budou o jakékoliv mapě tvrdit, že se v ní nedá vyznat a dokážou se poplést i v puštěné navigaci s modře vyznačnou cestičkou a hlasovými instrukcemi, ale to o obecné přehlednosti map moc nevypovídá)
Jerson píše:
ta která zde zapadne na druhou stranu výpisu aktivních diskusí jako by nebyla.
Vzpomenu si na Tebe hned co tu zas někdo provede nějakou epickou nekromancii...
Jerson píše:
Nechci shazovat vaší práci a ty tuny napsaných článků, ale neměl bys kritizovat FB, který umožňuje, aby si ty, články přečetlo mnohem víc lidí.
To sou ale dvě témata, která spolu vůbec nesouvisí.
Já se nijak netajím tím, že FB pro Kostku představuje zároveň určitou hrozbu (kterou ale zatím zjevně docela obstojně zvládáme) a zároveň určitou příležitost a nové možnosti (ostatně ty profily na FB, Twitteru a G+ sme nezakládali pro srandu a snažíme se je vcelku udržovat).
Samozřejmě, FB umožňuje poslat článek z Kostky do oběhu spoustě lidí přímo pod nos a možnost oslovit článkem i nové publikum. Na druhou stranu to je přesně ukázka toho o čem mluvim - FB je super na to abych vzal článek a udělal s nim bum a lidi si ho v ten moment všimli. Ale o tejden pozdějc už na něm na FB neštěkne pes a pokud zrovna nesleduješ profil Kostky a nezajdeš přímo na něj, tak už ho ani nikdy nedohledáš (a za pár let už ho nedohledáš ani na tom FB profilu Kostky). Tzn. pokud hodláš sledovat RPGčka jen skrz FB, tak tohle je strašlivá slabina a nevýhoda - a důvod, proč samostatná existence tohodle webu a dalších takových webů má svůj význam a bude mít - neříkám navěky, ale ještě velmi dlouho svojí váhu, kterou FB prostě nenahradí.