Z
diskuse ke 4. Scénáristice:
Pastýř příběhů píše:
Stava se vam, ze nekdy nestihnete odehrat cely pribeh a ke konci musite zkracovat, nebo ze naopak pribeh dobehne a vam jeste zbyva herni cas?
Driv kdyz jsme hrali casto, to nijak nevadilo, ale ted hrajeme dva cele vikendy do roka a ja nechci nechavat nic na priste, ale ani koncit a odjizdet driv.
Yup, stává se.
Prodloužit příběh až tak moc problém nebývá (domyslíš si další
příběhovou pod/otázku a přihodíš jí do hry nebo přihodíš nějaké další problémy ke stávající situaci atp.).
Zkrátit příběh, který je připravený jako kompaktní celek, je opruz - lepší je postavit relativně jednoduchý příběh s volitelnými vstupy a ne/přidávat volitelné věci do hry podle toho, jak rychle hra plyne.
Např. svědek může být poruce hned, nebo se může vyděšeně schovávat (není / je potřeba ho dohledat), hlavní záporák nemusí / může mít záložní plán útěku (finální souboj se odehraje celý v jendé lokaci / záporák z něj unikne a protáhne se to o honičku s ním), něco cenného může být ukryté nebo ukryté a střežené (je navíc potřeba se dostat přes stráže) atp. Takhle mám postavený scénář k Sabotované misi - mám nějakou základní osnovu dění a k tomu mám připravenou hromadu událostí, co mohou nastat - čím rychleji hráči hrou prochází, tím více takových událostí (sabotáží, problémů...) do hry vkládám a naopak čím více se hráči vyžívají v roleplayingu a v detailech scén a hry, tím méně takových věcí se odehraje - mám vyzkoušené, že na celkovém vyznění hry to nic moc nezmění.
Kromě scén ale můžeš pracovat i s tématy: můžeš si přihodit i nějakou volitelnou příběhovou pod/otázku a dát tak do hry variabilní téma. Např. můžeš mít příběh, kde porážka záporáka je zároveň koncem jeho ďábelského plánu - ale můžeš mít připravenou i situaci, kdy záporák svůj plán připravil tak, aby mohl proběhnout samostatně (a on si tak ušetřil práci), ať už protože "prostě běží" nebo protože na jeho běh dozírají nějací minioni. V tu chvíli máš k příběhové otázce "podaří se postavám zastavit záporáka?" další/navazující otázku: "podaří se postavám zastavit jeho plán?" (v tomhle případě se Ti rozvětví i možné konce hry - k vítězství / prohra přibudou dva mezistavy: záporák poražen, ale plán se uskutečnil a plán byl zastaven, ale záporák unikl).
V tomhle článku (Scénáristika 2) věnuj pozornost pasážím o typech událostí (v podstatě chceš kauzální událost, která se ale spouští nikoliv stavem věcí ve fikci ale metaherním faktorem zbývajícího času sezení) a "utřídění událostí" (chceš tyhle variabilní události přetřídit tak, aby si je měl napříč příběhem rozložené buď rovnoměrně nebo abys jich měl víc v druhé půlce příběhu, kde už víš líp, jak moc zrychlit/zpomalit potřebuješ).