Odtud
Jerson píše:
Rasismus není v poslední době moc populární téma, ale právě proto by mě zajímalo, zda máte nějaké oblíbené RPG mechanisky zachycující rasismus (druhismus, tvarismus) ve hře, a jak se k této otázce vůbec stavíte.
Otázka rasismu postav byla už řešená tady a pak byla
trochu dál rozvedená i tady (a řešená v pár dalších postech)
Rrasismus v mechanikách podchycuje hrozně těžko. Zaprvé se tu bavíme o dvou různých problematikých, které herně fungují jinak - musíš rozlišovat mezi povrchním a niterním rasismem, kde "povrchní" znamená takový ten xenofobní, přímočarý agresivní rasismus ("hele, trpoš, rozbijem mu hubu!") a "niterní" rasismus je ten popisovaný v odkazech výše - prosté přesvědčení o nadřazenosti nebo méněcennosti, které klidně může být faktograficky opodstatněné (minimálně subjektivně a v kontextu daného světa, doby atp.)
Povrchní rasismus se dá vykreslit snadno - aspoň zdánlivě. Nějaké postihy na sociální dovednosti nebo postihy za to když jsi v přítomnosti nesnášené rasy, ale přitom rasismus neprojevuješ atp. Problém je, že to moc nefunguje a herně to není moc zábavné. Navíc to hrozí dělat bordel v dynamice hráčských postav, pokud si někdo vezme takto mechanicky zachycenou nenávist k elfům a někdo jiný si vezme elfa (na tohle narazil Lethrendis u Shadowrunu, pokud se nepletu?) Efektivně to jsou nějaké modifikátory, ale vlastně to hru až tak moc nemoderuje - na druhou stranu to postavu často vykresluje až příliš primitivní a impulzivní. Pokud to chceš mít vyjádřené s nějakou zajímavější herní dynamikou aby to podtrhávalo charakter nebo tvořilo situace, tak Ti tohle moc nepomůže.
Niterní rasismus se takhle nedá vykreslit skoro vůbec, protože niterný rasista se vůbec nemusí rasisticky projevovat - dokud se tak neprojeví v nějakém situačně velmi specifickém kontextu.
Dobrou mechanikou pro rasismus jsou apekty ve Fate a jejich vynucení. Zaprvé se dají z podstaty modelovat přesně podle žádoucího významu u té které postavy, zadruhé ze své podstaty vstupují do hry dramatickým, příběhotvorným způsobem. Popravdě je to pro daný účel asi nejlepší a nejuniverzálnější mechanika, co mě napadá.
Hodně dobře by mohla fungovat mechanika korupce, kterou jsem použil např.
ST SW (nadpis "korumpování") - to se může hodit tam, kde chceš rasismus vykreslit jako určité nutkání, ale nedělat z postavy nutně primitiva (tj. vynucuješ si rasismus pozitivní nabídkou za jeho zahrání, nikoliv penalizací za jeho nehraní). Podobně jako vynucení to je pod dramatickou kontrolou GM, takže to do hry přirozeně vstupuje ve vhodné momenty.
Když sem u WoD, můžeš samozřejmě použít STs mechaniku flaws, ale ta je popravdě taková dost slabá (postava má flaw, když jí zahraje tak aby to udělalo problémy, dostane exp)
Co by mohlo fungovat dobře pro onen niterní rasismus jsou
pravidla Humanity podle Vampire 5e, kde můžeš nastavit rasismus jako imperativ, ať už prostředí (kampaně), nebo pro danou postavu. Např. něco ve stylu "s elfama se nejedná jako s rovnejma" nebo tak něco. Obecná mechanika morality to pak zpracuje žádoucím způsobem. Výhodou je, že to je narozdíl od Fate aspektů jednotné a univerzální, přitom se to dá poměrně jemně ladit (pomocí formulace, dovysvětlení)