sirien píše:
Můžeš mi prosím říct, velmi konkrétně, co je špatného na tom, že nějaký hráč chce, aby jeho postava byla výjimečná a aby se to projevilo i v pravidlech? Protože jestli nic, tak některé Tvé výše uvedené poznámky nemají vlastně moc význam. A jestli něco, tak Ti s chutí vysvětlím, že se pleteš.
To je ... jak se tomu říká, sugestivní otázka? Protože jsem neřekl ani slovo o tom, že by bylo špatné, když hráč chce postavu, která by byla výjimečná. Ani jsem (tentokrát) neřekl, že by bylo špatné, když by tahle výjimečnost byla podchycená mechanicky.
Píšu jen o situaci, kdy se hráči dozví, že mají přijít o nějaký bonus, nějaké číslo s pluskem na začátku, které bude menší, či dokonce žádné. To může mít souvislost s tím, jak moc bude postava dobrá či výjimečná, ale také nemusí, může to být jeden parametr z řady dalších. V DrD byl rasový bonus dost výrazný, rozdíl mezi hlavní vlastností 18/+3 nebo 21/+5 byl při hodu 1k6 nebo 1k10 docela znatelný. Ale v DnD mi bonus +2 či dokonce jen +1 při hodu d20 přijde na hranici rozeznatelnosti.
Pokud jsem něco kriizoval - či spíše na to poukazoval - tak na psylogogický jev, že když hráči mají nějaký bonus, nějaké plusové číslo, tak je to trochu jako fetiš. Když o tenhle bonus přijdou, plošně, tak mají dojem, že jsou na tom hůře. Už vůbec nemá vliv, že by se třeba o stejnou hodnotu snížila cílová čísla, nebo jinou matematicky ekvivalentní úpravu - prostě u některých hráčů se tenhle efekt projevoval, a to ještě dřív, než si vůbec mohli vyzkoušet, zda to vůbec bude mít vliv na výjimečnost jejich postav.
Proto si také myslím, že v případě nějakých úprav rasových modifikátorů se proti tomu nemusí ozývat hlasy proto, že ten návrh pochází od nějakých aktivistů, ale že by proti takové změně někteří hráči byli bez ohledu na důvody, protože mají dojem, že o něco přichází. A že je to stejná psychologie jako když by o 5% klesly mzdy, a třeba zároveň o 5% klesly všechny ceny - stejně by část lidí protestovala, i když jejich životní úroveň by to vůbec nezměnilo.
Prostě - že může jít o psychologický efekt, který nesouvisí ani s RPG, ani s politickou korektností, ani to není nějaká zabedněnost hráčů, je to prostě o tom, že když někomu dám jablko a pak mu ho vezmu, tak se bude cítit hůř, než když se žádné jablko vůbec neobjeví.
ShadoWWW píše:
Nejhorší, co se pravidlům RPG může stát, je, když jsou všechny postavy mechanicky ve výsledku úplně stejné
ShadoWWWe, opravdu je to to nejhorší? Nebylo by horší třeba to, že by hra podle pravidel byla nehratelná, nebo nudná, i když by byly postavy mechanicky rozdílné? A zejména pokud "mechanicky stejné postavy" znamená "postavy, které mají stejná počáteční maxima u hodnot vlastností", ačkoliv se v dalších parametrech tyto postavy dost odlišují - to mi prostě přijde jako nesmysl. Hlavně proto, že takových RPG existuje docela dost.
Kdybys řekl, že to bude nejhorší pro hráče, kteří chtějí mechanickou odlišnost postav, protože na tom staví svou zábavu, neřeknu na to nejspíše nic, ale takhle...