malkav píše:
Mimochodem co vás, kritiky, na tom tak irituje? To, že rasy ovlivňují čísla a tedy je vaším cílem optimalizace s nejlepšími číselnými výsledky?
Nechce se mi to hrotit, ale těžko na tvůj příspěvek reagovat jinak :)
Hledáš v tom, co je psáno, něco jiného, aby ses vůči tomu mohl vymezit?
To, co mě irituje, jsem přeci napsal ... když chci hrát trpaslíka kouzleníka v DND, nevidím důvod pro to, proč by měl být systémově "slabší kouzelník", než od jiné rasy, který si to vynahradí tím, že lépe odolává jedu a vyčerpání. To mi hru nijak nezpříjemňuje a nezajišťuje lepší požítek.
sirien: nevím, kolik máš DnD v jednotlivých edicích nahráno, pocit z toho, co píšeš, je, že to je pohled více akademický, než na základě mnoha praktických zkušeností.
Tím neříkám, že nemůžeš mít pravdu, ale to, že mi přijde, že ti prostě některé zkušenosti chybí.
Třeba ta, že lidé šli hrát DND, protože chtěli hrát RPG. Ne že měli před sebou na výběr 20 systémů, a řekli si - ok, dneska / na tuhle kampaň se bude nejvíc hodit DND, a v něm i pomocí rasových bonusů a postihů dobře vystihneme archetypy postav. Kdybychom to chtěli jinak, vezmeme si Fate nebo GUMSHOE.
Takhle to mnohdy nefungovalo. DND se bralo, protože třeba nic jiného po ruce ani nebylo. Stejně jako se bralo DrD, i když u toho lidé skřípali třeba zuby.
A to, že bys Logovi nabídl třeba subclassu, která jede přes int místo char je dokumentuje, jak málo smysluplné PRO HRU to je. Jasně, jako game designér si s tím můžeš vyhrát a být spokojen, že jsi dodal další možnost. Ale hráč to vidí i tak - jasně, chtěl bych hrát warlocka s vysokou Int ... ale proč na to musím mít speciální subclassu? Musím si na to naroubovat nějakou fikci, protože jinak to smysl dávat nebude. Takže ok, jedu po pravidlech, protože holt hra, ale happy s tím nejsem.
Jestli někoho štve, že se zrovna tahle debata teď zvedla v souvislosti s pitomým aktivismem ... tak to zbytečně posouvá herní věc někam jinam a je to škoda. Ať klidně rasa orků zůstane černá a agresivní, elfové ať jsou klidně zasnění a povýšení atd.
ale mít možnost si vzít orka, u kterého si řeknu, že silou nijak nevyniká, ale za to (díky fikčnímu backgroundu) je stejně schopný kouzelník nebo klerik nebo zloděj, jako z kterékoli jiné rasy, nic na DND nerozbije. Aniž bych musel pro takového orka dělat speciální subclassu, která bude kouzlit přes Sílu.
Powerplayeři budou rádi, když budou moci hrát stejně silný build v kterékoli rase, bez toho, aby museli jít po té, která dá pro povolání lepší čísla.
Lethrendis píše:
Z mé zkušenosti je jich víc než gamistů.
Z mojí zkušenosti je jich zase zanedbatelné množství, asi tak 1 z 10.
malkav píše:
A ve svých dřívějších příspěvcích jsem chtěl poukázat na to, že i s "nevyhovující" rasou může někoho bavit hrát "nesedící" povolání
Ale jistě že může, to bych nikdy nerozporoval, i vzhledem k tomu, že většina mých postav šla "proti rasovo-classovému stereotypu". Ale to neznamená, že mě nemrzelo, že ta postava nemůže být ve své klíčové schopnosti tak dobrá a musí si to vynahrazovat něčím jiným.