Jerson: Už jen stručně, protože začínám opakovat, co jsem už řekl.
Fakt, že nová generace nezaregistruje, že zmizela nějaká možnost rozlišení nic nevypovídá o tom, je-li to funkční, zajímavý, a smysluplný design nebo ne. Vypovídá to jen o tom, že je design robustní a obejde se bez toho. Ne ale to, jestli pak bude hra zajímavější nebo ne.
Obecně se říká, že je dobré, když mají herní volby mechanický vliv. Rasy tím o jeden prvek mechanického vyjádření přijdou.
DnD není jen hod d20, i když je nejčastější (i proto se tyto stránky tak jmenují). Rozdíl bonusu +1 se u spousty hodů projeví jako cca 10-ti procentní rozdíl (a to už si teda všimneš).
Má vliv i na jiné věci jako třeba, že si připravíš kouzlo navíc. To může být v případě, že ti zrovna tohle kouzlo chybí a uvažoval jsi o něm, jen se ti "nevešlo", docela zásadní věc.
Na desáté úrovni znamená rozdíl +1 v odolnosti 10 HP. Což je rozdíl mezi tím, kdy stojíš na nohou a hraješ plné kolo (nebo dvě či dokonce tři) a mezi tím, kdy ležíš a házíš death savy. A to je zase v kolovém systému, kde záleží na počtu akcí každé strany (a vy jste v partě čtyři) dost zásadní rozdíl.
Klidně o tom můžeme debatovat dál (a já se třeba i poučím, protože ve skutečnosti DnD neznám tolik, jako množí jiní), ale 5 % rozdílu je to jen někdy.
Hodnoty se v DnD nepočítají "nikdy" protože jsou tam kvůli nahazování. Tabulkový převod na bonus má za cíl snížit (!) vliv náhody při tvorbě postav - tedy dopady špatného naházení na sílu postav. Hráči si tedy neměli čeho všimnout.
I tak spoustě hráčů vadí, že nahazování postav vede k přílišným rozdílům v "síle". Proto existují alternativní pravidla vytváření postav. Pokud se vaše družina dohodne (a já sám to tak preferuji), nic se házet nebude.
Někdo má zase raději postavy jako loterii případně se těší, jak bude nízké staty hrát a "kompenzovat" jako hráčskou výzvu. Každému, co jeho jest.
Sám jsi psal, že je rozdíl v lichém a sudém hodu. Takže i +1 jen k vlastnosti hraje roli častěji, než bys čekal (zejména, když si sám můžeš vybrat, jestli danému atributu přiřadíš sudý nebo lichý "hod").
Sám fakt, že přiřazuješ hody vlastnostem (a tedy vybíráš ze šesti "hodů" - každý čtyřmi kostkami, kdy nejnižší vyřadíš) způsobuje, že máš vlastně dost velkou šanci mít primární stat v dost úzkém rozptylu - takže si tam zase připočtení +1 nebo +2 (případně odečtení -1) dost pravděpodobně všimneš. Ale to už jsem psal ShadoWWWovi.
Svůj důvod k pevnému nastavení bonusů u ras jsem už psal. Chci, aby hra odrazila moji hráčskou volbu rasy v mechanikách. Chci mít prostě "jistotu", že něčí půl-ork bude pravděpodobně fyzicky silnější, než něčí půlčík, pokud oba pojedou povolání s primárním silovým statem.
Podobně chci, aby když cílím kouzlo na orka, abych mohl na základě toho, jak jeho rasa vypadá a chová se ve fikci, mohl odhadnout, zda bude lépe útočit na jeho sílu nebo inteligenci (který záchaný hod pravděpodobněji hodí). Pokud to bude výjimečný jedinec, budu rád, když se spletu, ale popis by měl odpovídat (orčího čaroděje asi poznám - a pokud ne, je to opět fikční zajímavost).
Jsem srozumitelný?