efram píše:
měl bych dotaz. Nikde jsem nenarazil na to jak jsou řešeny jazyky v 5e v rámci dovedností. Všiml jsem si, že jsou částečně řešeny v rámci pozadí postavy. Není to dále nějak upraveno v DMG? Případně není tam někde upraven dovedností systém? Přijde mi, že každý umí vlastně všechno (defaultně z vlastností).
Řeší se to na straně 117 (v překladu, 123 v originále) - každý umí jazyk vlastní své rase nebo ten co GM označí (/domluvíte se na něm ve skupině) za všeobecně užívaný ve vašem světě (fantasy světy používají nějakou variaci na "onecný jazyk" relativně často). Některá povolání pak dostávají ještě různé speciální jazyky (jako třeba tuláci zlodějskou hantýrku) někdy v průběhu svého povolání. Zázemí pak můžou dát postavě další jazyky. Asi netřeba říkat, že není od věci, pokud se postavy ve skupině mezi sebou domluví :)
Pokud to chcete řešit nějak podrobněji, pak se dá každému dát obecná a jeho "rasová" řeč (+ případné jazyky, které dostane postava za svoje zázemí) a každý si může vzít tolik jazyků navíc, kolik je modifikátor Inteligence postavy (víceméně takhle to řešila třetí edice Dungeons&Dragons). Silně nedoporučuju dělat z jazyků dovednosti a už vůbec ne na ně házet jestli postava jazyku porozumí, dost to zdržuje hru, časem je to otravné a situací kdy by to bylo zajímavé ve skutečnosti nebývá zase tolik.
efram píše:
Další můj dotaz je směřován k otvírání zámků: pokud má postava zlodějské náčíní (může ho mít jen zloděj ?) tak si vezme svůj bonus za obratnost + zdatnostní bonus + hod k20 proti SO určené GM ?
Otvírání zamčených zámků (bez příslušného klíče pochopitelně) je normálně bonus za Obratnost + d20 proti obtížnosti. Pokud postava má zlodějské náčiní (což není takový problém, dají se prostě koupit) a umí s nimi zacházet (což už tak samozřejmé není - automaticky s nimi umí zacházet tulák, dále pak postavy s některým zázemím - například Zločinec (? - nevím jestli je to takhle přeloženo, v originále Criminal), může si k hodu přidat svůj zdatnostní bonus. Mimochodem v pravidlech se to sice nejspíš přímo nepíše, ale moc mi nedává smysl že by někdo odemykal zámky jen tak holýma rukama, takže nějaký aspoň improvizovaný nástroj (pevný drát, ...) dle mého otvírání zámku vyžaduje tak jako tak.
efram píše:
No a jak to je pravidlově se stopováním ?
Stopování je ověření Moudrosti (+ d20) vs. obtížnost. Pokud máš dovednost Přežití, můžeš si k hodu připočíst ještě svůj zdatnostní bonus (s. 177, 178 v originálu).
EDIT: ... viz Shadowww
Jinak "všichni (můžou zkusit) všechno" je záměr - už proto, že postavy jsou fantasy dobrodruzi a připletou se v životě k lecčemu. Navíc ale platí že sice "všichni všechno", ale taky "specialisti mnohem lépe" - viz. třeba to odemykání zámků, které může zkusit každý a ti s příslušnými zkušenostmi (reprezentovaným zázemím a tím že si přidají zdatnostní bonus) mají dokonce i docela solidní šanci uspět, ale opravdoví specialisté (Tuláci, potažmo ti se specializací na zlodějské náčiní a ideálně přímo s archetypem Zloděj) jsou pořád lepší (přidávají si k hodu dvojnásobek zdatnostního bonusu), zvládnou rozlousknout zámek mnohem rychleji a na vyšších úrovních se můžou na svoje schopnosti opravdu spolehnout (hody 1-9 počítají jako by jim padlo 10)