sirien: hmm, tos mi zopakoval to, co jsem znal už z pravidel 5E, resp. z historie DnD drahně let, pardon.
Opravu beru ... ale je to spíš nedorozumění. sešněrovaností nemyslím ani tak strukturu rozdělení, ale to, kolik kouzel dovolí kouzleníkovi znát, kolik a kdy sesílat, s jakým efektem.
Jako domluvili jsme se, že je evidentní, že s hraním 5E kouzelníků nemám moc dobré zkušenosti, fajn, ale ne na tom, že bych nepřečetl nebo nepochopil napsaná pravidla. Tedy - četl jsem je a i pochopil, v tom mi pls věř.
A nechci se přít o to, jestli původní pravidla byla Vancem inspirována nebo nebyla, četl jsem na toto téma stohy sporů, že určitě ano, i že nejspíše ne.
Šlo mi právě o to, jak se pak podle tebe konkrétně při hraní lišej, a hlavně v čem je ten rozdíl v dojmu z hraní a v praktických dopadech. Jako jo, v managementu kouzel, rozhodování se, jestli zakouzlit něco plnýho, využít jinou schopnost, nebo sypat cantripem či slabším. Na co mi kouzla ještě vystačí a v čem se musím omezit.
Tys vlastně jen zopakoval, že se prostě lišej. :(
Fakt to neber jako opruzování, jen mě zajímal ten konkrétní rozdíl v dojmu z hraní, kterej jsi u toho vypozoroval ty. Já tu příležitost zatím neměl. Přijde mi, že když kouzlí kterýkoli z nich Fireball, je to prostě fireball, stejné kouzlo, nijak se nelišící.
Nebo jestli jde o to, že se rozhoduješ, že máš ještě dostupný slot 4, tak že bys ten fireball hodil z něj a ne ze třetího (jako wizard, jako warlock se nerozhoduješ, ok)? To je z hlediska board game určitě zajímavý rozhodování, z hlediska "hraní rolí" (odlišných rolí) mi to stále zajímavý nepřijde.
Otázka je ... hrál jsi někdy kouzelníka třeba v oDnD? Jak tam přímo v popisu magic-usera píšou:
Píše:
Magic-users start as the weakest characters, but can eventually become the most powerful.
However, it is often difficult for magic-users to survive. Their few weapons and spells (at low levels) balance against the power they eventually achieve. Therefore, magic-users must be cautious at lower levels, as few will survive long without protection.
Your magic-user should not go on adventures alone; because of his low defenses and hit points, one surprise could kill him. In groups, he should always stay in the middle of the party, protected from attacks, and use his magic in ways that will help win the fight.
Já jo, nebylo to obecně až tak moc zábavné ve smyslu, jakou zábavu zažíváš s kouzelníkem v 5E. Oproti tomu byl i ten mišmaš z DrD snesitelnej.
Taky jsem měl třeba šanci na naučení se novému kouzlu: 65% s inteligencí 16 ... nic moc, najdeš po kouzleníkovi jeho knihu a nezískáš z ní nic, protože prostě kostka nepadala. Uf.
Zajímalo by mě, kdyby v ČR nevzniklo DrD a místo toho se přeložilo oDnD, o kolik víc či míň lidí by zkusilo hrát a vydrželo. Imho ti co si nejvíc stěžují na DrD by utekli ještě dříve, z jejich pohledu oDnD muselo být v podstatě esencí zla.
Takže rozhodně je v 5E magie/kouzelník zábavněji pro hráče, co se dnešního stylu hry týče ... tedy s ohledem na neustálou možnost mít pro postavu svoji akci, herně smysluplnou akci (ne jen házet šipky) a také držet hráče trochu v bavlnce, že se cítí se svou postavou plně zapojen do boje a v boji užitečný už od nízkých úrovní. To ve vícero předchozích edicích nebývalo.
Vyhodili nebo dost zjemnili postupně většinu omezení, takže už neplatí v 5E to výše psané v citaci. Třeba materiálové komponenty, to bylo utrpení. Dali mu víc kouzel znalých od první úrovně. Progres je určitě fajn. Kouzla zeslabili, ok. Proč ne. Zavedli pro hodně z nich potřebu kontinuální koncentrace ... to mění způsob hraní dost. Mechanicky je to asi zajímavý, při hře mě to otravovalo v tom, že se to musí sledovat, nejen na trvání či házet na zrušení v příslušných případech, ale ještě hlídat, jestli nesesílám další koncentrační kouzlo.
A ta samotná magie, to co, můžeš kouzlama udělat, jak moc je efekt každého kouzla sešněrovaný, o tom jsme mluvil ... to mi přijde, že dost zůstalo. A asi zůstane i nadále, protože bez toho by to nebylo DnD. Vzdálenosti, časy, efekty, záchrany. Velmi omezené množství kouzel, které kouzelník zná ... žádné desítky či stovky už na nižších / středních úrovních. Pár pracně vybraných.
Telepathy kouzlo z 8. úrovně? Opravdu? A před tím několik podstatou podobných, ale slabších, s omezením na čas, vzdálenost, rozsah atd. samostatná kouzla k učení se. Historické důvody.
Hele, já fakt neříkám, že je to špatnej systém, A už vůbec neříkám, že DrD byl lepší (jak se snažil někdo naznačovat). Dost možná je to nejlepší DnD magický systém ever. Přesto mi pocit z možností samotného kouzlení, toho, čeho lze kouzlem dosáhnout, zůstal skoro stejný. Sešleš pár kouzel z nevelkého výběru co máš, jdeš si odpočinout, můžeš seslat další.