Zaprvé bych rád zdůraznil, že tahle recenze je na původní DrDII, nikoliv na Revidované DrDII (které vyšlo relativně nedávno). To jen aby byli všichni na stejné vlně.
Zadruhé... ste tu toho napsali nějak hodně, zkusím se vyjádřit jen k tomu co vypadá jako nejdůležitější.
Zdenda píše:
S většinou trvrzení autora nesouhlasím a spíše mi to přijde jako nepochopení celkového pohledu na věc.
Prosím věř mi, že "pochopení celkového pohledu na věc" jsem věnoval spoustu času a pozornosti vč. přímé diskuse s autory (původními i pozdějšími co pracovali až na Revizi). (Věřit mi to nemusíš - můžeš si to ověřit, velká část těch diskusí probíhala otevřeně buď tady nebo z menší části na RPG Fóru.)
Zdenda píše:
Někdo má radši jasně a pevně daná pravidla a mechaniky a pro něj DrD II vůbec není (možná autorův případ?).
Nic ve zlém, ale je zajímavé, kolik lidí má tendenci odmávnout kritiku tím, že "to prostě není pro dotyčného". Vzhledem k tomu, že mám dlouhodobě velmi úzký vztah ke hrám jako je Fate a i k mnoha dalším volnějším a narativním systémům se ale obávám, že to nebude tento případ.
Zdenda píše:
Viz. např. mechanika vyčerpání a dopad na ohrožení v druhé edici. Z pohledu čísel a mechanik by se nikdy obránci nevyplatilo vyčerpat se, když se mu útočník snaží zvýšit ohrožení o 1. Nicméně tím, že je tam ta složka popisu situace, to už smysl dává poměrně často.
Je zajímavé, že zrovna tahle mechanika kterou obhajuješ dostala nakonec tvrdou kritiku i ze strany pozdějších autorů DrDII a následně prošla - přesně ve shodě s mou zde popsanou kritikou - těžkou revizí (popravdě to je co sem stihnul zaznamenat jedna z nejvíc přeoraných věcí v celé Revizi).
Zároveň to co popisuješ prostě není fakticky pravda (resp. možná to tak funguje ve Tvé skupině, ale nefungovalo to tak globálně) - případů, kdy popis samotný byl tak výrazný, aby motivoval vykoupení, bylo spíš málo (a navíc i kdyby to fungovalo - což se nedělo, proto to bylo autory později revidované - tak to je problémová mechanika koncepčně, protože pohotovější a výřečnější hráči by byli do vykoupení tlačeni míň, protože by zvládli ten popis následně nějak přetvořit a obrátit ve svůj prospěch a jím daná omezení tím obejít.)
Zdenda píše:
Myslím, že DrD II je absolutně nevhodné pro začátečníky
Z tohodle výroku - bez urážky - teče až moc povýšenosti. Obecně sem se za mnoho let v RPG komunitě naučil, že kdykoliv se někdo začne stavět do pozice "pro nás to funguje, ale nováčci..." tak z dotyčného obvykle začnou padat paternalistický nesmysly, obvykle buď na téma "...ale na nováčky to je moc složité a komplikované" nebo na téma "...ale nováčci tam nemají dost opory a v té volnosti by se utopili" popř. občas "...ale ten koncept vyžaduje hodně zkušeností s roleplayingem které nováček nemá" atp.
Osobně sem doteď nenarazil na hru, která by byla nějak výrazně odlišná pro náváčky a zkušenější hráče - zato sem narazil na dost her co byly vpohodě pro nováčky i zkušené matadory nebo na hromadu her, co byly prostě špatné jak pro nováčky, tak pro veterány. I hráčsky hodně náročné hry (Mage the Ascension) nebo hry s hodně vysokou úrovní abstrakce mechanik které dávají jen základní rámec a spoustu prostoru pro interpretaci (Polaris a mnoho jiných storygames) zpravidla rozetínají hráče na ty, kterým koncepčně sednou, a na ty, kterým ne, spíš než na začátečníky a pokročilé (což říkám jako někdo, kdo takových her odehrál nesčetně ukázkovek jak pro zkušené hráče tak pro ony mýtické začátečníky)
Zdenda píše:
Souhlasím s tím, že některá pravidla by mohla být popsaná lépe, ale mluvit o nefunkčních mechanických pravidlech mi přijde už dost silné a nefér tvrzení.
...v tom případě nechápu, proč se po pár letech celá pravidla přepisovala s tím, že se v rámci tohoto přepisu zasahovalo i do naprosto elementární matematiky těch nejzákladnějších mechanik (vykupování, růst ohrožení...) Jak sem zpětně dopsal do úvodu recenze, přesně tahle část kritiky byla myslím právě autory samotnými potvrzena, když minimálně půlku z mnou kritizovaného (spíš víc) nakonec skutečně předělávali (a ne zrovna v malé míře), takže mi to zpětně přijde naopak jako tvrzení velmi trefné a přesné.
(Btw. v kontextu Revize tu bhajuješ něco, co už nemá smysl obhajovat, protože ta vina byla uznána - a podle toho co vím, tak i napravena... alespoň částečně. Pořád ještě sem se nedostal k tomu si tu Revizi nastudovat pořádně.)
(A úplně stranou co se pamatuju tak problém té mechaniky je spíš opačný - že se Ti to vykoupení prakticky vždycky vyplatí, i když to je jen o blbé +1)
Zdenda píše:
Nemůžu souhlasit = to je stejné, jako kdybyste chtěli napsat bezchybné zákony, které pořeší všechni situace, co mohou v životě nastat.
Fate s tím nemá problém.
Blades in the Dark s tím nemají problém.
Apocalypse World s tím co vím nemá problém.
...
Zdenda píše:
Co má nebo nemá rád Sirien nevím - proto ten otazník. Věřím, že to není jeho případ jak říkáš. Jenom to z toho textu vyznělo, že on tu absolutní přesnost vyhledává
Mícháš dohromady "absolutní přesnost" ve smyslu nějaké detailnosti a pravidel pro každý nesmysl a požadavek na vnitřní konzistenci a integritu (který není v rozporu ani s obsáhlými, ale ani s minimalistickými pravidly). Moje kritika šla za tím druhým, nikdy za tím prvním.
Aegnor to koukám vysvětlil docela trefně.