Protože diskuse u mé recenze je už pět let neaktivní, napíšu to raději sem.
PJ hrající DrDII píše:
Nevim jestli neco delame blbe, ale i jakozto PH pro 4 hrace se obcas citim dost vyflusnuty a souboje jsou velmi narocne. Staci, abych proti druzince poslal rekneme 6 nepratel, kteri nejsou vyrazeni po prvnich dvou ranach a souboj klidne trva dve hodiny. Nez 6 nepratel a 4 hracske postavy (z nichz nektere maji v souboji aktivni Pomocniky) nahlasi a vyhodnoti svoji akci, kazde kolo se dost natahne.
...
Jinak ale ani neni problem s temi popisy, ale proste samo o sobe, nez ten, kdo je na rade, nahlasi planovanou akci, nez se vsichni zamysli, jestli na to chteji reagovat protiakci a nez se to vyhodnoti, tak to hrozne dlouho trva. Nehlede k tomu, ze obcas se rozbehne diskuse o tom, jestli je dana akce mozna nebo ne, popripade zda by se nemelo jednat o narocnou akci.
To se pak bohuzel nekteri hraci behem souboje nudi a hlavne casto pul vecera hrajeme jeden souboj, coz znacne zdrzuje postup v dobrodruzstvi.
Je ten správný čas vytasit se s "my vám to říkali"?
1) protiakce jsou zlo, a rozhodování o nich během boje je zlo na druhou
2) hodnocení náročnosti akce a domlouvání ve skupině bez jasných pravidel pro rozhodování je zlo. Když říkám, že nechávání dohody na hráčích je špatné řešení, obvykle se vždycky najdou lidé, kteří to obhajují. Tohle píše hráč, který hraje DrD2 už déle, není nezkušený, není předpojatý, čte diskusi o pravidlech, ptá se ... a stejně má problémy.
Mimochodem, dostává i takovéto rady (a přiznání):
Fafrin píše:
Někteří hráči neumí vymyslet co by měli mechanicky udělat a když už to vymyslí, tak horko těžko roubují co chtějí udělat fikčně. (Mám několik spíše začátečníků a tam je očas problém pochopit co je dovednost, co povolání a co zběhlost a co co dělá a pak mám druhou půlku matadorů, co hraje dvojky od jejich prvního testování - a to se bije, protože ti hrají mechanicko-takticky a pak je chtějí nováčci v kombování dohnat) Je třeba je postrčit k tomu, aby vymýšleli především fikci, mechanika se dodělá. A musí platit, "když nevíš co, ber přesně", "když na to nemáš, neber nic".
Docela zdržovačka jsem zjistil je vždycky "Kde vyhrabu Zdroje, abych složil Vyčerpání".
Jen pro zajímavost, Fafrin dal DrDII pět hvězdiček z pěti. Začátečníci mají problém pochopit jednotlivé mechaniky a co dělají, ale stejně dá téhle hře pět hvězdiček.
Ovšem dorazila mě tahle rada
Fafrin píše:
4) Zvážit, jestli by opravdu dobrodružství bez soubojů bylo nudnější, zkus třeba nějaké větší a složitější pasti.
Protože kvůli pravidlům jsou souboje dlouhé, tak je do hry nedávat?
WTF, WTF!!!?