Sirien píše:
Tak například Marky se domnívá, že role systému ve hře je u RPG obdobná jako u larpů - což já považuju za výrok dobrý tak maximálně do místní sekce "hlášky", až na to že v ní nemáme žádnou kategorii "RPG Design".
Otázka je, o čem tenhle tvůj názor vypovídá.
EDIT: Teď jsem si ještě všiml drobné manipulace v tom výroku, Sirien mě s oblibou cituje blbě, tak si dovolím ho zpřesnit. MarkyParky samozřejmě tvrdí, že některé LAPRy obsahují systém, který plní ve hře stejné role*, jaké plnívá systém v tabletop RPG. MarkyParky samozřejmě netvrdí, že tomu tak je vždy a za každých okolností. Je si vědom toho, že v LARPech existují i sub-systémy, které plní jiné role**. Ale takové sub-systémy s jinou rolí existují i v tabletop RPG***. A zároveň si MarkyParky je vědom toho, že mohou existovat i zcela bezsystémové hry - jak na poli LARPu (typicky komoráky, ale poslední dobou i dost výrazně větších akcí), tak na poli RPG (typicky freeform).
*Všimněte si plurálu
**Např. sub-systém udržování a přetěžování reaktoru v prvních Střepinách, jehož účelem bylo generovat konflikty mezi hráči, kteří soupeřili o omezené množství energie, generovat obsah pro údržbáře systému a zároveň vnášet do hry zajímavým způsobem tajnou informaci o existeni ilegálních terminálů.
***Např. přidělování expů v DW, které motivuje k riskování a přijímání potenciálně drsných neúspěchů.
Tak, a teď uź můžeme vyvézt Siriena z omylu, pár příkladů LARPových sub-systémů, které plní nějakou tu roli co známe z tabletop RPG.
PASS LARP: Volně parafrázuji, na webu nevisí přesná citace
"Tvoje postava má celkem 3 HP. Zásah do končetiny = -1HP. Zásah do těla = -2HP. Na hlavu je zakázáno mířit, ale zásah omylem je za -3HP. Zranění hraj tak, aby to odpovídalo tomu, co tě sejmulo.
1 HP se ti samo uzdraví za 6 hodin hraní samo od sebe. Hojení může urychlit healer, pokud s ním odehraješ scénu, kde tě léčí.
Máš-li 0 HP, upadáš do mdlob. Pokud ti v krátké době někdo neposkytne první pomoc, tvoje postava umírá. Pokud ti je první pomoc poskytnuta, tak jsi vyřazen, dokud ti HP nestoupnou nad 0, ale vnímáš a můžeš reagovat na své okolí jako těžce zraněný člověk."
Hell on Wheels:
"Systém funguje tak, že každé číslo má přiřazeno gesto, které udělá každý duelant při nástupu na souboj, a ujistí se, že uviděl gesto protivníka. Tím oba dva zjistí, jak je protivník dobrý, a ví, zda má být v duelu zasažen nebo ne (zasažen je a prohrává, pokud soupeř ukázal gesto vyššího čísla. Pokud se čísla – gesta shodují, oba jsou lehce zraněni a duel nevyhrává nikdo). Kdykoliv je možné ukázat gesto automatické prohry. Tím dáváte soupeři na vědomí, že chcete tento souboj prohrát a že nemá být zasažen."
Projekt systém (AFAIR - nedaří se mi najít pravidla a možná to bylo na nějakém jiném LARPu, už se mi to po těch letech smývá):
"Všechny fyzické konflikty mají nejvýše podobu rvačky, která se odehraje jako krátké pŕetahování zakončené divadelní fackou. Hrozí-li takový fyzický konflikt, v jeho úvodu každá z postav v jedné větě oznámí té druhé svou fyzickou sílu tím, že uvede v té větě číslo (např. "Takových jako bych přepral 5." nebo "Teď si s tebou budu tři minutky hrát a pak tě složím na zem."). Konflikt vyhrává postava, která má vyšší číslo. V případě rovnosti čísel konflitk ukončete tak, že obě postavy odpadnou únavou a žádná nezvítézí."
FALLOUT LARP snad ani citovat nebudu, nějak se nemůžu rozhodnout, jestli je zajímavějśí ocitovat pravidla pro zbroje, návykové látky, vyhodnocování radioaktivity nebo subsytém řešící váhu itemů a nosnost postav a je to k dispozici na webu.
EDIT2: Pár oprav a zpřesnění, bez velké změny významu....