York píše:
Docela by mě zajímalo, jaké procento hráčů by tu zaběhlou definici trefilo bez googlení.
úplně irelevantní, protože většina běžných hráčů jí naprosto nepotřebuje znát nebo potkat. To slovo slouží k deskripci herní preference hráče nebo funkčního zaměření systému podle designového záměru a používá se mezi lidmi, kteří se o tomhle chtějí bavit - tzn. prozačátek mezi lidmi, kteří se o tohle zajímají.
Pak tu jsou lidé, kteří nás cáklé geeky čtou a zajímají se o to "pasivně" a největší škodu děláš právě těm, protože tihle lidé si třeba zvyknou na terminologii, kterou mezi sebou používáme, i bez toho, aby znaly "zdrojové" práce, které ji ustanovili... tzn. mají ji odpozorovanou od nás. Tím, že v tom děláš bordel, mateš především tyhle lidi, protože u Tebe se dočtou cosi o tom co Ty považuješ za "svůj" "gamismus" a pak si budou číst můj článek nebo Alef0vu stať nebo nějaký Qualdezarův (=Bajův) blog a pod termíny, které my používáme shodně, si kvůli Tobě představí něco úplně jiného než co jsme my mysleli když jsme to psali a to co budou číst jim nebude dávat smysl nebo to pochopí špatně.
Pokud Tě zajímá, co mnoho těchto termínů označuje "původně"/"originálně"/"správně", pak si to můžeš přečíst třeba tady:
[teorie] Tří-faktorová typologie GDS (by Alnag):
str 1: dramatismus, simulacionismus, gamismus. Na str 2 pak najdeš dost dalších termínů které nejsou tak zaběhlé plus postoje (z nichž jsou podstatné zejm. actor-stance a author-stance, popř. ještě director-stance které se zažily a mnohdy jsou vnímány v protikladu když se diskutuje např. o metaherních mechanikách).
Na str 2 se pak nachází ještě popis "immersion", od něhož byl později odvozen "imersionismus" jako "čtvrtá" alternativní herní preference k základní trojici GDS (někteří tvrdí, že jde o velmi specifickou podmnožinu simulacionismu, jiní že o zcela samostatnou preferenci a třetí že mají pravdu první, ale ta specifičnost je taková, že stojí za vyčlenění - ale to už by byla dost jiná diskuse)
Poslední, pátou, preferencí je narativismus. Podobnost s dramatismem by byla zavádějící - dramatismu jde spíš o sílu momentu, narativismu o sílu celku, dramatismus je spíše "filmový" náhled, narativismus spíše "knižní" atd.
Pojen narativismus byl ze všech nejvíce zprzněn Ronem Edwardsem v jeho pošahaném The Big Modelu
[teorie] Velký model (GNS) (by Alnag) kterému je vyčítáno (kromě toho, že to je celé hrozný bullshit) právě to, že vnesl svévolný chaos do ustálených termínů - tedy přesně to, co děláš Ty když si je používáš jak se Ti zlíbí.
The Big Model nicméně přinesl některé další termíny, které se rozšířily, mezi jinými např. premisu (která je nakonec ale chápána mnohem šířeji, než jak ji popisuje TBM a zpopulárnění té myšlenky můžeš dnes najít v mnoha návodech pro Vypravěče napříč různými hrami, mimo jiné je několikrát zmíněna i ve F3C)
...atd., samozřejmě tu máme o hromady dalších termínů. Kdysi jsem na RPG Fóru napsal
Slovníček pojmů i s odkazy (i když koukám, že by zoufale zasloužil rozšířit a místy i zrevidovat)