Píše:
Věda sice zatím neaspiruje na odpověď na otázku, zda bůh existuje a co je případně zač, ale zato dokáže říct hodně o tom, co bůh zcela určitě není
Vidím to právě opačně. Věda po jistém počátečním nedůvodném sebevědomí někdy tak mezi roky 1800 - 1900 na tuto otázku postupně rezignovala.
Symetricky existovalo někdy kolem roku 1900 mezi křesťany hnutí jménem liberální výklad víry, liberální theologie a tak všelijak podobně, velkolepý pokus smířit vědu a víru, nicméně se šlo postupně od toho.
Takže také spíše naopak, křesťani jsou v posledních desetiletích spíše stále méně vědečtí.
Píše:
Do they? Jak takové setkání vypadá a probíhá?
Teprve někde kolem poznámky 1500 na toto mé zásadní volání někdo zareagoval.
Je dobré si sehnat nějakého věřícího, aby ti o tom povyprávěl. Já bych svědčil z druhé ruky, což jaksi není ono.
Je jich kolem tebe pravděpodobně vícero, ale o svých zážitcích obvykle mlčí, z obavy před vědeckou inkvizicí. Těžko se jim divit.
Samotný proces "uvěření" probíhá právě tak, že dotyčný dospěje k jistému duchovního zážitku; nadále už nemá pochyb, protože prostě ví a má jasno. Často se to děje při modlitbě a kontemplaci, jindy ve snu, ale občas taky prostě samo od sebe, bez varování.
Vnější projevy mohou být někdy docela bizarní a divoké, viz to slavné mluvení jazyky čili glosolalie, např. Skutky apoštolů 2,1. Párkrát jsem to u jednoho známého viděl.
Jiná, ještě dramatičtější záležitost jsou ty exorcismy (hlouběji v debatě najdu, bude-li zájem). Někteří uvěřili dříve v ďábla, než v Boha.
Nebýt podobných záležitostí, které jsou zřejmě v klidnější podobě nejspíš dost masové (miliony lidí?), křesťanství by nejspíš dávno zemřelo pro nezájem, a možná by v naší části světa ani nevyhrálo nad konkurencí.
Píše:
Co dává vysvětlení "byl to bůh" větší váhu, než jakékoliv jiné hypotéze neobsahující zjevný spor s pozorováním, kromě toho, že bůh je tradiční představa?
Pro mne docela zásadní pochybnost. Můj problém je, že já nemám zážitky tohoto druhu a na uvedenou otázku nemohu dát odpověď.
IMHO se opravdu může jednat o magickou zkušenost, protože spousta projevů transu, meditace atd. funguje podobně, aniž by měla s Bohem co do činění (viz třeba ta bizarní podobnost únosu mimozemšťany a napadení ďáblem).
Nicméně dotyční známí jsou si Bohem naprosto jisti, přestože tuto jistotu nedokázali přenést na mne jakožto vnější osobu.
Je fakt dobré si na to najít nějakého opravdového křesťana (TM).