Což mi připomíná. Zrovna čtu
The Meaning of Jesus: Two visions (dialog liberálního a konzervativnějšího pohledu na historického Ježíše) od Marcuse J. Borga (progresivní křesťanství) a N.T. Wrighta (konzervativnější křesťanství) a tu jsem si vzpomněl, že když jsem popisoval svoje pojetí Boha, Sirien namítl, že podobné pojetí Boha je krajně menšinové.
To je sice pravda v tomto konkrétním pojetí, ale na druhou stranu, pojetí Boha coby nadpřirozené, zashující osoby (někdy se používá termín supernatural-teism, já tomu někdy říkám "Bůh s vousama" nebo "křesťanství s mluvícími hady") není tak monopolní, jak by so mohlo stát. Pominuli různé varianty neo-platonické apofatické či mystické teologie (ke které mám blízko já), tak například progresivní křesťanství chápe Boha
panentheisticky (neplést s
panteismem), který má k neo-platonismu také blízko a také to není žádné vyloženě "nadpřirozené" pojetí. A zrovna někteří ze zastánců (např. D. Crossan, nebo zmíněný Borg) upozorňují, že ateismus velmi často zaměňuje supernatural-teism za obecné chápání Boha, kterého pak pochopitelně velmi snadno sestřelí. Což je ale velmi selektivní přístup a argumentace, která v důsledků vytváří zbytečně konfrontační přístup a druhak politováníhodně redukuje celou diskuzi mezi ateismem a teismem do pozice kde může lehce zvítězit (a já dodávám, že to trochu nefér diskredituje teismus a víru obecně, zejména v očích laických ateistů a přiživuje to polarizaci společnosti, která velmi lehce sklouzává ke generalizacím).
Jinak jakmile knihu přečtu, pokusím se o nějaké shrnutí, coby doplnění k předešlému rozboru současného pohledu na Ježíše, pokud bude zájem.