Abychom se tady tedy nebavili pořád jen teoreticky a debata neskončila jen u plané výměny názorů, tak jsem sestavil pár témat, kde je možné provést změny + doplňuji nějaké konkrétní návrhy.
Výhody nevýhody PDF/web stránek Srovnávám tady konkrétně Drakkar/Kostka, protože se zde stále vedou spory, která forma je lepší. Pokud se Vám to nezdá být objektivní, klidně komentujte.
| PDF | Web |
Přehlednost | + | - |
Hledání | + | - |
Přístupnost | +/- | -/+ |
Diskuze | - | + |
Možnost úprav/oprav | - | + |
Struktura
- sborník, tedy sou- nebo nesourodé články typu „co dům dal“
- časopis, pevně daná struktura sekcí
Rozložení
- na šířku (současné); je vhodné pouze pro čtení na kompu a pro dvoustránkové přílohy ve formátu A5
- na výšku; vhodné pro tisk, použitelné i pro čtení na kompu
- kombinované; texty ve formátu A4 na výšku/ přílohy v dvoustranách A5
Zaměření
- tématická čísla. Současný stav.
- dělení podle RPG systémů. To se přímo nabízí, ale naráží to na řadu problémů: RPG systémů je strašně moc; je málo těch, kteří by se zajímali přímo o daný prezentovaný RPG systém.
- dělení podle žánrů. Výhodou je, že jeden žánr může zasahovat do více herních systémů a je tedy použitelný pro více hráčů.
Dle mého názoru se forma sborníku hodí a dává smysl spíše v případě, že jde o zaměření na jedno herní prostředí, případně jeden herní systém (viz třeba fanzin Quoth the Raven). Drakkar se ale profiluje jako periodikum s poměrně širokým záběrem různých RPG. Myslím, že pak by tomu prospěla skutečně spíš forma časopisu.
Osobně bych zvolil kombinované rozložení, tedy texty na výšku A4 (vhodné pro tisk, lepší ke čtení ve vlaku – jak tu kdosi zmínil, přílohy pak formou A4 na šířku s dvoustranou z A5tek)
Vzhledem k širokému záběru RPG systémů a her bych nejspíše zvolil dělení podle žánrů s tím, že pak už se dají k jednotlivým článkům přidávat poznámky typu: „Vhodné pro tento systém“ nebo „Nepoužitelné v systémech typu…“.
Pár nápadů (názvy berte jen jako orientační), jak to udělat jinak:
-
Obálka by mohla obsahovat stručný přehled nejzajímavějších témat z obsahu.
-
Editorial zrušit – je k ničemu
-
Listárna. Přidat stránku, kde se zmíní pár reakcí na články z minulého čísla a zpětné komentáře autorů. Je to alespoň jakás takás forma feedbacku, i když značně selektivní.
-
Téma. Zde by mohl být JEDEN článek na nějaké téma způsobem, jak to funguje nyní. Tzn. bez dalšího zařazení do nějaké sekce.
-
Sekce. Zde by bylo rozdělení do sekcí (např. takto: Historická fantasy, Budoucí technologie, Současnost, Vojenství, atd.). Nemusely by se v každém čísle zaplňovat všechny sekce, použily by se třeba dvě, tři. Souvislost s daným systémem nebo možnost uzpůsobení pro daný herní systém se pak dá zmínit přímo v článku nebo poznámkách k němu.
-
Obecné. Tedy část věnovaná pro obecné návody/úvahy ke hře pro GM a hráče.
-
Porovnávání pravidel. Tedy zamyšlení nad nějakým herním prvkem a jak je pomocí pravidel řešen v různých typech RPG.
-
Náměty na hru.
-
Odnože. Např. článek o deskovkách, RPG na kompu apod..
-
Doplňky ke hře. Například doplňky k bestiáři, karty vybavení, zbraní atd., žetony do hry, slepovánky, mapy, karty střetnutí do hry, papírové figurky, atd.
-
Obsah příštího vydání.
Nad tímhle už se dá diskutovat konkrétněji. Tedy: Proč se vám takovýhle model nelíbí nebo proč by nešel použít? Jaké naopak může mít přínosy/výhody?